Radlery byly na českém trhu už před lety, chytly se až teď

Radler

Radler Zdroj: Staropramen

Jako první začal v Česku z velkých pivovarů radler vařit již před deseti lety pivovar Krušovice, ovšem bez většího úspěchu. "Nejdůležitějším aspektem toho, že produkt nezaznamenal takový "boom" již před lety, byla pravděpodobně nepřipravenost trhu," řekla mluvčí skupiny Heineken, do které pivovar dnes patří. Teď jsou to právě takzvané radlery, které táhnou mírný růst českého pivního trhu. Rozšiřuje se také nabídka příchutí.

Pivní limonády se v Česku těší stále větší oblibě. V letních měsících jejich prodeje dále rostou. Podle dřívějšího odhadu pivovarského svazu by podíl pivních mixů na pivním trhu mohl letos dosáhnout zhruba tří procent.

Inspirovány loňským úspěchem citronového piva Staropramen Cool Lemon začaly letos uvádět nízkoalhoholické nápoje vzniklé smícháním světlého piva a ovocné limonády či džusu na trh další velké pivovary. Ty, které již radlery vyrábějí, rozšiřují svou nabídku o další příchutě. Nejčastěji bývají nápoje, které jsou tradiční především v německy mluvících zemích, ochuceny citrusovými plody. Nově se však objevují také příchutě jako černý rybíz nebo kombinace zeleného jablka a marihuany, které nedávno uvedl na trh českobudějovický Pivovar Samson.

Podle mluvčího tuzemské pivovarské jedničky Plzeňského Prazdroje Jiřího Marečka jsou míchané nápoje z piva hlavně sezonní záležitostí. „Proto jsme rádi, že je slunečné a teplé počasí, které k jejich oblibě přispívá,“ podotkl. Pivní mixy se těší oblibě například na letních hudebních festivalech či výletech. Prazdroj od začátku dubna prodává nápoje Gambrinus s příchutí řízného citronu a kombinace limetky a bezinky.

Proč se radlery nechytly už před deseti lety?

Pivovar Krušovice, který nabízel radlery v Česku už před deseti lety, vidí jejich úspěšné tažení až teď. Nová vlna konzumentů, která od té doby vyrostla, podle mluvčí skupiny Heineken Zuzany Kosákové ráda experimentuje a díky cestování zná ochucená piva ze zahraničí. „Velký vliv na současný úspěch ochucených piv má také silná mediální podpora a cenová politika těchto produktů, které silně konkurují nealkoholickým nápojům,“ dodala.

Podle dřívějšího vyjádření výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého výrobci s „pivními limonádami“ míří hlavně na nové zákazníky a mladší generaci. Veselý odhaduje, že více než dvě třetiny lidí, kteří pijí míchané pivní nápoje, by normálně pivo nepili.

Veselého slova potvrzuje mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. „Tyto nápoje jsou dnes motorem růstu celého pivního odvětví v Česku, protože oslovují spotřebitele, kteří pivo příliš nepili, a neubírají zároveň tradičním typům piv,“ uvedl. Jejich nejčastějšími konzumenty jsou mladí lidé a ženy.