Restaurace v obchodních centrech vzkvétají. Prodejci elektroniky se naopak trápí | E15.cz

Restaurace v obchodních centrech vzkvétají. Prodejci elektroniky se naopak trápí

Daniel Novák

Nejrychleji rostoucím segmentem v tuzemských nákupních centrech je gastronomie. Za loňský rok obrat restaurací meziročně vzrostl téměř o deset procent. Naopak se nedařilo elektronice. Tržby prodejců elektra klesly o pět procent. Vyplývá to z nové studie CBRE Shopping Centre Index poradenské společnosti CBRE. 

„Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, který zaznamenal největší nárůst od roku 2015. Průměrný obrat v sektoru gastronomie v roce 2018 meziročně vzrostl o 9,5 procenta a v posledních třech letech dokonce vzrostl přes čtyřicet procent,“ uvedla specialistka CBRE na retail Klára Bejblová.

Bouřlivý rozvoj restaurací v obchodních centrech souvisí se změnou zákaznického chování. „V centrech můžeme nyní vidět rekonstrukce z konceptů prvních generací a například výraznou změnu funkce food courtu (část obchodního centra, kde jsou restaurace soustředěné - pozn. red.). Dříve byly servisem pro zákazníky, kteří přišli kvůli nákupům. Dnes by to pro ně měl být magnet sám,“ řekl Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

Jedno z největších obchodních center v Česku je na prodej

Mezi nejvěrnější zákazníky restaurací v nákupních centrech patří zvláště takzvaná generace Z. Tedy mladí lidé narození po roce 1995. „Pokud se o této skupině dá říci, že něco v obchodních centrech vyhledává více než ostatní, pak jsou to především food courty a volnočasové zóny v čele s kinem,“ poznamenal manažer výzkumné společnosti GfK František Trunec. 

Segmentem číslo jedna pro obchodní centra nadále zůstává móda. Přestože loni rostla jen o jen o necelá čtyři procenta, stále podle CBRE tvoří 38 procent celkového obratu nákupních center. Obraty obchodů s oblečením mají tedy pro nákupní centra klíčový význam. 

Přesto se obchodní centra kvůli přilákání zákazníků již neomezují jen na tradiční obchody, ale nabízejí i mnohem větší porci zábavy. 

Asijské rituální bankovky dráždí centrální banku, v Česku jich už zadržela miliony

„Každoročně pořádáme řadu výstav, koncertů a festivalů, ať už víkendových, nebo dlouhodobých. Naší nejvýraznější akcí je letní festival Vaňkovka Fest, který trvá déle než měsíc. V rámci brněnských nákupních center se v tomto směru jedná o unikát, což se promítá i na výrazné návštěvnosti,“ popsal ředitel brněnské Galerie Vaňkovka Jan Borůvka.  

Návštěvnost tuzemských obchodních center podle CBRE rostla loni jen mírně o 2,5 procenta. Velikost nákupního zboží, tedy celkové útraty za zboží, stoupá dlouhodobě.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!