Restaurace v obchodních centrech vzkvétají. Prodejci elektroniky se naopak trápí

Gastronomická zóna obchodního centra Quadrio v centru Prahy.

Gastronomická zóna obchodního centra Quadrio v centru Prahy. Zdroj: CPI

Gastronomická zóna obchodního centra Quadrio v centru Prahy.
Obchodní centrum Šestka v Praze-Ruzyni a jeho restaurační zóna.
Gastronomická zóna obchodního centra Quadrio v centru Prahy.
Gastronomická zóna v rozšířeném a modernizovaném Centru Chodov.
Prodejna Delmart v obchodním centru Quadrio v centru Prahy.
8
Fotogalerie

Nejrychleji rostoucím segmentem v tuzemských nákupních centrech je gastronomie. Za loňský rok obrat restaurací meziročně vzrostl téměř o deset procent. Naopak se nedařilo elektronice. Tržby prodejců elektra klesly o pět procent. Vyplývá to z nové studie CBRE Shopping Centre Index poradenské společnosti CBRE. 

„Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, který zaznamenal největší nárůst od roku 2015. Průměrný obrat v sektoru gastronomie v roce 2018 meziročně vzrostl o 9,5 procenta a v posledních třech letech dokonce vzrostl přes čtyřicet procent,“ uvedla specialistka CBRE na retail Klára Bejblová.

Bouřlivý rozvoj restaurací v obchodních centrech souvisí se změnou zákaznického chování. „V centrech můžeme nyní vidět rekonstrukce z konceptů prvních generací a například výraznou změnu funkce food courtu (část obchodního centra, kde jsou restaurace soustředěné - pozn. red.). Dříve byly servisem pro zákazníky, kteří přišli kvůli nákupům. Dnes by to pro ně měl být magnet sám,“ řekl Jan Kubíček, předseda českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center.

Mezi nejvěrnější zákazníky restaurací v nákupních centrech patří zvláště takzvaná generace Z. Tedy mladí lidé narození po roce 1995. „Pokud se o této skupině dá říci, že něco v obchodních centrech vyhledává více než ostatní, pak jsou to především food courty a volnočasové zóny v čele s kinem,“ poznamenal manažer výzkumné společnosti GfK František Trunec. 

Segmentem číslo jedna pro obchodní centra nadále zůstává móda. Přestože loni rostla jen o jen o necelá čtyři procenta, stále podle CBRE tvoří 38 procent celkového obratu nákupních center. Obraty obchodů s oblečením mají tedy pro nákupní centra klíčový význam. 

Přesto se obchodní centra kvůli přilákání zákazníků již neomezují jen na tradiční obchody, ale nabízejí i mnohem větší porci zábavy. 

„Každoročně pořádáme řadu výstav, koncertů a festivalů, ať už víkendových, nebo dlouhodobých. Naší nejvýraznější akcí je letní festival Vaňkovka Fest, který trvá déle než měsíc. V rámci brněnských nákupních center se v tomto směru jedná o unikát, což se promítá i na výrazné návštěvnosti,“ popsal ředitel brněnské Galerie Vaňkovka Jan Borůvka.  

Návštěvnost tuzemských obchodních center podle CBRE rostla loni jen mírně o 2,5 procenta. Velikost nákupního zboží, tedy celkové útraty za zboží, stoupá dlouhodobě.