Růst maloobchodních tržeb v Česku zpomaluje | E15.cz

Vše o inovacích

Vše o  inovacích Vstoupit do speciálu

Růst maloobchodních tržeb v Česku zpomaluje

ČTK

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v Česku v březnu zpomalily růst na 4,3 procenta z únorových 5,1 procenta. Stejně jako v předchozích měsících se nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů a zásilkových služeb. Vyšší tržby vykázali i obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s obuví a oděvy a s potřebami pro dům a zahradu. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad.

Meziměsíčně se březnové tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 0,6 procenta.

„Na maloobchodních tržbách je stále vidět doznívající efekt rychlého růstu mezd, kvůli kterému nemají spotřebitelé příliš důvodů tlumit své utrácení navzdory zpomalující ekonomice,“ uvedl ekonom Deloitte Václav Franče. Spotřeba domácností tak může podle analytika ČSOB Petra Dufka v letošním roce podporovat ekonomický růst a kompenzovat negativní dopad evropského zpomalení.

Boj za kvalitu zboží je kalkul ANO, míní opozice

Proti loňskému březnu vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 10,5 procenta. Za pohonné hmoty lidé utratili o 6,6 procenta více, naopak za potraviny dali zákazníci o 3,3 procenta méně. Po očištění o kalendářní vlivy byly v březnu tržby v maloobchodě reálně vyšší o 5,9 procenta. Podle statistiků se na rozdílu mezi neočištěnými a očištěnými daty podepsaly zejména velikonoční svátky, které loni připadly na březen a letos na duben.

Podle ředitelky odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Bouškové pozdější termín Velikonoc ovlivnil hlavně meziroční vývoj tržeb potravin. „Na prodeji nepotravinářského zboží se vliv předvelikonočních nákupů v březnu příliš neprojevil. Větší vliv mělo teplé počasí, které lákalo k nákupům oděvů, sportovních i zahradnických potřeb nebo stavebních materiálů,“ doplnila Boušková.

Březnové tržby e-shopů a zásilkových služeb byly meziročně vyšší o 22,1 procenta. „Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je pokračujícím trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani letos,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

V důsledku nástupu teplého počasí obchodníci utržili v březnu od zákazníků o 18,5 procenta více i za potřeby pro sport a rekreaci, o 14,8 procenta více za oděvy a obuv a o 11,5 procenta za zahradnické potřeby. Vyšší prodeje měly také obchody s počítačovým a komunikačním zařízením a s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím. Naopak specializované i nespecializované prodejny potravin vykázaly meziroční pokles tržeb.

Za prodej a opravy motorových vozidel tržby proti loňskému březnu klesly o 0,6 procenta. Ve srovnání s únorem po sezonním očištění byly nižší o procento.

Škoda mohutně navýšila investice. Míří do nových modelů i elektromobilů

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!