„Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii,“ uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.
Podle provozního ředitele autobazaru AAA AUTO Petra Vaněčka by tento problém vyřešilo zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců, přes servisy, STK, asistenční služby po pojišťovny a leasingové společnosti. „Pokud by byl vůz 'pod dohledem' po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru,“ dodal Vaněček.
Loni se v Česku prodalo přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což je meziročně o deset procent víc. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v Česku stočený tachometr.
V zahraničí se situace neliší
Poznat stočení je při tom pro laika velice obtížné, s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci. Na Slovensku je situace podobná jako v Česku - až polovina ojetin tam má také „stočený“ tachometr. Celkově se tak jedná o zhruba 145 tisíc takto upravených vozidel.
I v Německu se počet ujetých kilometrů u ojetin upravuje. Podle odhadů tamních dopravních expertů je „stočeno“ každý rok 30 procent prodávaných ojetin. Celkově jde o 1,8 milionu vozů ročně. Kupující v Německu tak zaplatí navíc 5,4 miliardy eur (v přepočtu 147 miliard korun).
Průzkum ÚAMK potvrdil, že na trhu běžně prodávají přístroje, které umožňují stáčení kilometrů. Další skrytou funkcí těchto přístrojů je přenastavení řídicí jednotky vozidla. Jejich ceny se pohybují od čtyř do 12 tisíc korun. Na trhu jsou už i aplikace do tabletů nebo notebooku v řádu stokorun.
Soud: Přetočení je trestný čin
Nejvyšší soud loni rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, když tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5000 korun. Ministerstvo dopravy (MD) v lednu zpřístupnilo databázi s údaji o stavu tachometrů aut z poslední technické kontroly. Lidé kupující ojetý vůz si tak mohou ověřit, zda u něj nebyl snížen počet najetých kilometrů.
„Věc řešíme také novelou zákona - od ledna 2016 bude pořizování obrazového záznamu z STK jedním z nástrojů, jak zabránit podvodům s technickými kontrolami, kdy oprávnění k provozu dostanou i vozidla, která na kontrolách fyzicky nebyla,“ uvedl dnes pro ČTK mluvčí MD Tomáš Neřold. Povinností STK bude mj. zdokumentovat výrobní štítek, tachometr, VIN a pohled na auto zepředu i zezadu.