Starší tesly jsou téměř neprodejné. Nový vůz stojí po Muskových slevách stejně jako ojetina

Obchod s takřka neprodejnými ojetými teslami se na evropských trzích téměř zastavil.

Obchod s takřka neprodejnými ojetými teslami se na evropských trzích téměř zastavil. Zdroj: Profimedia

Když americká automobilka Tesla v polovině ledna oznámila v branži takřka vzácné slevy, a to až o dvacet procent u klíčových modelů 3 a Y, donutila zlevňovat i konkurenci, čímž potěšila nejednoho úspory sčítajícího zájemce o stylový elektromobil. Zato prodávající pobouřila. Zatímco ti američtí přistoupili na snížení cen ojetých tesel až o osm tisíc dolarů, evropští s cenovými ústupky vyčkávají. Obchod s ojetými teslami se tak na evropských trzích téměř zastavil.

Velcí prodejci ojetin na americkém trhu, třeba Carmax či Carvana, reagovali na slevy nových tesel víceméně okamžitě a nuceně snížili ceny o tisíce dolarů. Tím se nejen „rozloučili“ s marží, ale na stovkách prodávaných tesel prodělali. Evropští prodejci takřka nezlevňují a spekulují, že se situace ještě změní, upozorňuje Jakub Šulta, zakladatel a ředitel obchodníka s ojetými vozy Carvago.

Po nečekaných masivních slevách se v některých případech cena dvou- až tříletého Modelu 3 s odpovídajícím nájezdem kilometrů vyrovnala s cenou nového vozu, ale ceny ojetých tesel na evropských trzích klesly jen o jednotky procent.

„Na rozdíl od zámořského nereagoval evropský trh jednotně a mediánová cena klesla jen nepatrně. Následkem je téměř zastavení prodejů zmíněných modelů, když porovnáme statistiky za prosinec a leden. Berme také v potaz, že leden bývá prodejně silnější než prosinec a samotný cenový pokles nových vozů nastal až v polovině ledna,“ říká Šulta.

Propad prodejů je znát na řadě evropských trhů, nejdramatičtěji na tom největším v Německu. Například Modelů 3 se tam v lednu prodalo pouze 380, přitom ještě v prosinci obchodníci zpeněžili 795 těchto sedanů. Poklesu o 68 procent nezabránila ani průměrná sleva prodejců o více než tři procenta. Podobný meziměsíční vývoj nastal také na trzích ve Francii, Nizozemsku, Rakousku a v dalších evropských zemích. Na všech evropských trzích, které Carvago monitoruje, klesl v lednu odbyt Modelu 3 o 66 procent, Modelu Y o 46 procent, Modelu X o 59 procent a Modelu S o 63 procent.

„Zákazníkům, kteří právě plánují koupi tesly, lze doporučit jen dva scénáře. Buď koupit nový vůz, nebo počkat, jak zareagují prodejci ojetin,“ dodává Šulta. Čeští zákazníci spíše vyčkávají. Zatímco v prosinci si podle Carvaga v tuzemsku pořídili 29 z 94 nabízených ojetých modelů 3, S, X a Y, v lednu už jen 16 ze 115 nabízených. Trend je znát i na Slovensku, kde se v prosinci prodalo 43 ze 113 nabízených ojetých tesel, v lednu už jen 22 ze 133 nabízených.

Že ojeté tesly z nabídky nemizejí, potvrzuje Aures Holdings, provozovatel největší sítě autobazarů AAA Auto. V lednu se zvýšil počet ojetých tesel v nabídce na českém trhu zhruba o polovinu na 110, medián cen činil 1,22 milionu korun. Ještě v listopadu byl o 210 tisíc vyšší. Jak vyplynulo z dat Auresu již dříve, medián cen zobchodovaných ojetých vozů Tesla v Česku činil loni v červenci téměř 1,5 milionu, v prosinci byl už pod hranicí 1,2 milionu. A to i přesto že vozy prodané v prosinci byly mladší a měly nižší nájezd. V lednu oznámené slevy ale obchod s ojetými teslami takřka zastavily.

Změna cenové politiky Tesly byla pro trh velmi nečekaná. Dříve si totiž ojeté tesly nejenže uchovávaly hodnotu, ale kupci je v řadě případů prodávali dokonce za vyšší než pořizovací ceny. S tím je prozatím konec. Tesla tak sice na jedné straně přilákala zájemce, kteří slyší na nižší cenu, na druhé odradila spekulanty a všechny, kteří oceňovali, že ojeté tesly ztrácely na ceně jen velmi pomalu.