Světoví filmaři získají v Česku pobídky jednodušeji

Kolik státy vracejí producentům

Kolik státy vracejí producentům Zdroj: E15

Vláda chystá významnou změnu v systému filmových pobídek pro zahraniční filmaře. Ta by měla zvýšit jejich zájem o natáčení v Česku. Producenti nebudou muset žádat o registraci a evidenci u Státního fondu kinematografie jen jednou na začátku každého roku, ale kdykoli v jeho průběhu. Změnu by měla přinést novela zákona o audiovizi od příštího roku, kterou schválila nedávno vláda a čeká ji jednání ve sněmovně.

„Smyslem změny je, aby na pobídky dosáhly projekty v pokročilé fázi přípravy. Naopak by měly být eliminovány projekty, u nichž není jisté, zda se budou daný rok natáčet, ale kvůli současné podobě pobídek stejně blokují peníze od státu,“ řekla šéfka fondu Helena Bezděk Fraňková.

Změnu vítají i tvůrci, neboť kvůli tuzemskému podle producentů nedotaženému systému pro některé z projektů nakonec filmaři volí Maďarsko nebo Německo. „Posílí to konkurenceschopnost našeho systému,“ míní místopředseda Asociace producentů v audiovizi Radomír Dočekal.

Podle nynějšího systému se totiž o pobídky přihlásí na začátku roku i řada projektů, které ještě nemají dořešeno kompletní financování či třeba nasmlouvány všechny herce. Pokud by se ale nepřihlásily, ztratily by pro daný rok na pobídku šanci. Fond tak zaregistruje více projektů, než nakonec vznikne, ale každému přesto musí vyhradit část z pobídek, na které jen loni stát vyhradil 800 milionů korun.

Problematické vracení nákladů

Stát sice nyní říká, že bude vracet 20 procent z uznatelných nákladů v Česku. Většinou ale producenti dostanou daný rok méně. Například předloni to bylo podle odhadu Asociace producentů v audiovizi jen sedm procent. Zbytek jim stát doplatí s ročním zpožděním z rozpočtu pro nadcházející rok. Tím se ale zase nedostane na nové projekty.

„Tento nedostatek vede ke skutečnosti, že velká část projektů od realizace v České republice odstoupí. Zahraniční producent se svými investicemi pak odchází do konkurenčního státu, kde díky jejich finančnímu krytí je garance pobídky možná okamžitě a kdykoli během fiskálního roku,“ říká například natáčení v Česku rozmyslel Wes Anderson se svým posléze čtyřoscarovým Grandhotelem Budapešť, který vznikl v Maďarsku.

Kolik státy vracejí producentůmKolik státy vracejí producentům|E15

Czech Film Commission, jejímž cílem je právě lákání zahraničních filmařů do Česka, považuje dotyčnou změnu za zásadní. „Odklon od dosavadního ročního cyklu k plynulému systému je v praxi velké plus. Možnost podat žádost o pobídku jen jednou ročně je velmi omezujícím faktorem, který Česko dosud značně znevýhodňoval. Konkurenční země měly systémy od počátku nastaveny mnohem flexibilněji a otevřeněji,“ uvedla šéfka komise Ludmila Claussová.