Tabákové firmy v Česku výrazně zvyšují tržby, daří se náhražkám cigaret | E15.cz

Vše o vizionářích

Vše o vizionářích Vstoupit do speciálu

Tabákové firmy v Česku výrazně zvyšují tržby, daří se náhražkám cigaret

Barbora Pánková

Barbora Pánková

Tuzemským obchodníkům s tabákovými výrobky se loni dařilo. Jedničce trhu Philip Morris ČR stouply meziročně konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH o 15,4 procenta na 14 miliard korun. Tržby zvyšovaly také společnosti British American Tobacco a JT International.

Philip Morris ČR zvýšil zisk o 10 procent na 3,8 miliardy korun. Dařilo se technologii zahřívání tabáku IQOS. „Loni jsme v Česku zaregistrovali 165 tisíc nových uživatelů,“ uvedl ve výroční zprávě předseda představenstva Árpád Könye.

Konkurenční výrobek tohoto typu glo uvedla loni na tuzemský trh firma British American Tobacco. Ta loni zvýšila tržby za prodej zboží o 2,5 procenta na 15 miliard korun. Na růstu se podílela hlavně značka Rothmans.

„Značka loni narostla o 0,9 procentního bodu a přesáhla tak pětiprocentní podíl na trhu,“ uvedla ve výroční zprávě jednatelka Lenka Jariabková. Zisk BAT se však propadl o 48 procent na 58 milionů korun. Důvod společnost na dotaz deníku E15 nevysvětlila. „V roce 2019 očekáváme opět zisk,“ uvedla jen Jariabková.

Cigarety jednou zmizí, trh změní inovace a alternativy, říká Andrea Gontkovičová

Tržby za prodej zboží stouply i třetímu největšímu hráči JT International. Zvýšil je o 11 procent na 13,6 miliardy korun. Zisk však klesl o 10 procent na 26 milionů korun. „Domácí trh cigaret dlouhodobě mírně klesá, navíc ve spojení se stále větším podílem levnějších cigaret se odráží na výsledné ziskovosti trhu,“ uvedl k tomu pro E15 ředitel vnějších vztahů a komunikace Jiří Hauptmann s tím, že tato situace ovlivňuje vývoj výsledků firmy.

Jednička českého trhu tabákových výrobků Philip Morris ČR, který své výrobky v Kutné Hoře i vyrábí, má tržní podíl kolem čtyřiceti procent. Prodává v Česku značky Marlboro, L&M, Philip Morris, Petra nebo Sparta a od července 2017 produkty IQOS. Dvojkou je British American Tobacco ze stejnojmenné britské skupiny s tržním podílem kolem dvaceti procent, který v Česku distribuuje značky Lucky Strike, Rothmans, Dunhill, Kent nebo Pall Mall. V září 2018 představila firma v Česku konkurenci IQOS, kterou nazvala glo. Třetí největší je společnost JT International z koncernu Japan Tobacco, jejíž tržní podíl se blíží pětině. Obchoduje v Česku se značkami Camel, Benson & Hedges, Winston nebo LD.

Tržby obchodníků s tabákovými výrobky (v miliardách korun)
  2017 2018
British American Tobacco 14,82 15,19
Philip Morris ČR 12,20 14,08
JT International 12,18 13,55

(Pramen obchodní rejstřík)

Vláda se dohodla na zdražení tabáku

Spotřební daně z lihu, cigaret a dalších tabákových výrobků se zřejmě zvýší. Sněmovna ve středu v úvodním kole podpořila vládní daňový balíček, který zvyšuje i další daně, například z hazardních her. Jako hlavní cíl předkladatelé uvádějí omezení dostupnosti cigaret a alkoholu. Opoziční poslanci však vládu obviňují, že pouze zvyšuje daně a hledá peníze do rozpočtu. Kritizovali i změny ve zdanění technických rezerv pojišťoven. Balíček také zvyšuje na dvojnásobek poplatek za vklad do katastru nemovitostí. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) kritiku odmítala.

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!