Tesco na prodej? Řetězec řeší svůj osud v Česku
Jen v Česku je ve hře osud 14 tisíc zaměstnanců řetězce. Samotné Tesco tradičně tento typ zpráv nekomentuje. Jedním z vážných uchazečů o Tesco je podle množících se spekulací majitel kolosu Agrofert a politik v jedné osobě Andrej Babiš. Pro něj by koupě Tesca znamenala v potravinářství uzavření celého řetězce „z pole až na vidličku“. Tak zní ostatně krédo potravinářské části skupiny.
Mluvčí koncernu Karel Hanzelka však informace popřel. „Jednoznačně můžeme potvrdit, že společnost Agrofert nemá zájem o koupi společnosti Tesco nebo její části v České republice, ani v jiné zemi,“ sdělil.
Smysl by však převzetí operací Tesca dávalo také dalším hráčům. Možná že právě pro ně ostatně Britové „nevěstu“ připravují. V závěru minulého týdne prosákla zpráva, že Tesco spojí řízení byznysu v celé střední Evropě do jednoho celku a propustí řadu manažerů. Převzetí prodejen ve čtyřech zemích od Polska přes Česko a Slovensko po Maďarsko by ale už bylo asi moc i na Babiše.
V České republice je maloobchodní trh ve srovnání se Západem příliš rozdrobený
Za bukem však pravděpodobně čekají mnohem větší hráči. Uchazečem by mohla být například světová maloobchodní jednička Wal-Mart a její britská dcera Asda.
Naději na prodej všech středoevropských aktivit bude Tesco mít tehdy, když se najde velký kupec typu amerického Wal-Martu. Právě takový hráč by totiž nestál jen o malý český trh, ale chtěl by něco většího. Prostor čtyř zemí od Polska po Maďarsko už by takovému apetitu vyhovoval.
Wal-Mart působí v Evropě zatím jen ve Velké Británii, a to prostřednictvím své dcery Asda. Z kontinentu odešel v roce 2006, když vzdal pokusy o dobytí německého trhu. Informaci o nabídce Wal-Martu na převzetí operací Tesca zveřejnil ve svém internetovém bulletinu novinář Erik Best.
Blíží se porcování?
Pokud se však kupec na celý středoevropský balík Tesca nenajde, nastane porcování. Že je tento scénář ve hře, potvrdil i nejmenovaný britský investor slovenskému deníku Sme, který o chystaném ústupu řetězce napsal první. Rozbujelost firmy už jenom v Česku podle některých názorů z trhu tomuto řešení nahrává. Samostatně by mohla být k mání například síť malých prodejen Žabka, lukrativní nemovitosti typu obchodního centra v Praze-Letňanech nebo e-shop.
Jestli se Tescu něco v České republice povedlo, tak je to právě start internetového prodeje potravin. Nikdo z konkurentů se do něčeho takového ještě nepustil. Firmě sice už zdatně šlape na paty čistě on-line projekt Rohlík.cz, Tesco ale stále nabízí s rozvozem objednávek mnohem širší pokrytí.
Dění kolem Tesca je nejen výrazem problémů firmy, ale také hlubších přeměn celého maloobchodu. Podle řady odborníků je totiž v Česku moc „kohoutů na jednom smetišti“ a trh je ve srovnání se Západem příliš rozdrobený. Byl to ostatně jeden z důvodů, proč si v minulosti řada řetězců vylámala zuby a raději odešla. Naposledy loni rakouský Spar, jehož českou síť převzal nizozemský Ahold provozující řetězec Albert.