Tesco po osmi letech opouští Japonsko

Tesco sdělilo, že v prvním letošním čtvrtletí jeho japonské obchody vykázaly mezikvartální propad prodejů o 6,4 procenta, což z Japonska činí nejhorší trh v celé skupině. Japonská divize, která zahrnuje obchody pod značkami Tsurakame, Tesco a Tesco Express, je nejmenší zahraniční pobočkou britského obchodníka. Podle vedení společnosti je více než polovina japonských obchodů ziskových.
Maloobchodní řetězec generuje třetinu tržeb mimo domácí britský trh. Asie tvoří necelých 17 procent celosvětových prodejů. „Rozhodli jsme se prodat náš japonský byznys a soustředit se na asijské trhy, kde máme větší tržní podíl. Snažíme se tak držet našich cílů udržitelného růstu a zlepšení návratnosti investic,“ uvedl v psaném prohlášení generální ředitel Teska Philip Clarke. Mimo Japonsko má Tesco v Asii aktivity ještě v Číně, Indii, Thajsku, Malajsii a Jižní Koreji, která je po Velké Británii druhým největším trhem.
Evropa (mimo Velkou Británii) tvoří asi 15 procent tržeb skupiny. Tesco provozuje obchody v Česku, Polsku, Maďarsku, Slovensku, Irsku a Turecku. Dalším trhem, kde se již deset let nedaří Britům prosadit, jsou Spojené státy. Tamní obchody pod značkou Fresh & Easy v loňském roce tvořily pouhých 0,8 procenta tržeb celé skupiny.
V poslední době podíl Teska na domácím britském trhu vytrvale klesá a dostal se na 30,5 procenta. Britové se proto soustředí především na rozvoj obchodních aktivit v Číně, kde masivně investují. Staví celá obchodní centra nebo si pronajímají prostory pro své hypermarkety.