Tesco se zbavuje asijských obchodů. Kromě Velké Británie a Irska už mu zůstává jen střední Evropa

Prodejna Tesco v Thajsku

Prodejna Tesco v Thajsku Zdroj: PRofimedia

Tanin Čiravanont
Tesco, ilustrační foto.
3 Fotogalerie
ČTK

Tesco prodá za 10,6 miliardy dolarů své obchody v Asii. Jejich novým vlastníkem se stane thajský miliardář Taninu Čiravanont. Za obchody v Malajsii a Thajsku dostane britská obchodní síť více než 10,6 miliardy dolarů (skoro 238 miliard korun). Po prodeji bude mít podnik vedle Irska v zahraničí už jen obchody ve střední Evropě, a to v České republice, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

Britská společnost uvedla, že z peněz získaných z prodeje má v úmyslu asi 6,6 miliardy dolarů vrátit akcionářům. Prodej asijských aktivit ale ještě musí schválit akcionáři a regulační orgány v Thajsku a Malajsii. Rozhodnutí se čeká v druhé polovině roku.

Oznámení vrací pozornost k otázkám, co bude se středoevropskými aktivitami britského podniku. Tesco už se totiž stáhlo z Japonska, ze Spojených států, Jižní Koreje a naposledy minulý měsíc z Číny, poznamenala agentura Reuters.

Oznámení je podle vyjádření společnosti Tesco výsledkem strategického přezkumu podnikání v Asii, které bylo zahájeno v prosinci. "Žádný podobný přezkum se netýká našeho podnikání ve střední Evropě. Díky probíhající transformaci v posledních třech letech máme ve střední Evropě mnohem silnější podnikání, což přináší přidanou hodnotu pro celou skupinu. Naším jednoznačným záměrem je návrat k růstu našeho podnikání," uvedlo Tesco.

Na český trh Tesco vstoupilo v roce 1996. V účetním roce 2018/2019, který skončil loni 28. února, firma v Česku meziročně téměř zdvojnásobila zisk na 2,53 miliardy korun. Tržby mírně klesly, a to o dvě procenta na 44,56 miliardy.