Tesco spustilo v Česku výprodej pozemků. Testuje nový koncept prodejen

Tesco Letňany

Tesco Letňany Zdroj: e15

Proměny maloobchodního trhu hatí expanzivní plány obchodních řetězců. Britský řetězec Tesco se proto v Česku zbavuje téměř osmdesáti pozemků. Některé z nich mají podle informací E15.cz dokonce územní rozhodnutí na výstavbu nových supermarketů a hypermarketů. Celková výměra parcel k prodeji šplhá k padesáti hektarům. Současně společnost testuje v pražských Letňanech nový koncept, kdy chce na menší prodejní ploše nabízet rozmanitější sortiment.

„Tesco je v České republice již dvacet let, a tak přizpůsobuje velikost pozemků, které za tu dobu získalo,“ uvedl pro E15.cz generální ředitel tuzemského Tesca David Morris. Některé z prodávaných parcel jsou podle něho na trhu už několik let. Možné výnosy z prodeje Morris nekomentoval. Jisté však je, že v pozemcích má Tesco miliardy korun. V poslední výroční zprávě měl řetězec u těchto nemovitostí uvedenu účetní hodnotu 3,7 miliardy korun.

„Doba na prodej je dobrá,“ komentoval krok Tesca realitní expert, který si nepřál zveřejnit jméno, „i pár lokalit je dobrých. Jiné jsou ale třeba ve městech, kde je už veškerá konkurence, takže bude těžké najít kupce.“

Čtěte rozhovor s ředitelem tuzemského Tesca Davidem Morrisem:

David Morris: Tesco v Česku každopádně zůstane

Největší pozemek o zhruba dvanácti hektarech je k mání v Brně-Králově Poli. V nabídce jsou ale i maličké parcely sotva několik set metrů čtverečních. Velké pozemky kolem dvou hektarů firma prodává v Lysé nad Labem, Žďáru nad Sázavou nebo v Praze na Skalce.

Tesco se však určitě nezbavuje již stojících obchodů. „Prodáváme jen pozemky,“ dodal Morris. V minulosti se však Tesco prodeji nemovitostí nebránilo. V roce 2009 přenechalo německému fondu Deka své distribuční centrum u Prahy téměř za miliardu korun a nyní si ho pronajímá.

Menší prodejní plochy a bohatší sortiment

Řetězec navíc odstartoval pokus, na jehož konci mohou být nové investice do renovací obchodů nejen v Česku, ale i jinde v Evropě. Firma testuje, jak se zákazníci postaví k novému konceptu. Ten zkouší ve svém hypermarketu v Praze Letňanech. Pokud Tescu přinese více peněz, bude řešit, zda začne v novém duchu předělávat také další hypermarkety.

Jde hlavně o celkové uspořádání obchodu a začlenění nových prodejních míst typu květinářství či cukrárny. „První signály zákazníků z hlediska průměrných útrat či počtu nakupujících jsou velmi pozitivní,“ uvedl generální ředitel tuzemského Tesca David Morris.

Přitom právě Letňany jsou jedním z míst, kde Tesco hypermarket kvůli situaci na trhu zmenšilo. „Zmenšení ale neznamená zúžení nabídky, naopak,“ poznamenal Morris. Kdy se nový koncept obchodů objeví v dalších prodejnách řetězce, záleží na reakci zákazníků. Tesco pilotní provoz vyhodnotí do dvanácti týdnů.

Polský vzor
V Polsku Tesco aktuálně zkouší, jak se přes internet bude prodávat móda značky F&F, která firmě patří. Pokud uspěje, připouští Morris zavedení tohoto zboží také do českého internetového obchodu.

Letňanskou novinkou je například nabídka řezaných květin. Bohatší je rovněž sortiment elektroniky a oděvů. Další novikou je dětský svět a komunitní centrum. Zmenšení hypermarketu navíc umožnilo pronajmout uvolněné prodejní plochy novým nájemcům.

V Letňanech firma experimentuje také s novou službou svého internetového obchodu. Zákaznici si tam on-line objednávku budou moci vyzvednout u čerpací stanice. E-shop Tesca je další oblastí, v němž firma v budoucnu nevylučuje následnou expanzi. Tržby řetězce Tesco v posledních třech kvartálech podle Morrise rostly.