Turistická sezóna na severním pólu skončila dříve, než začala

Antonov An-74 na Barneu během jedné z minulých sezón

Antonov An-74 na Barneu během jedné z minulých sezón Zdroj: profimedia.cz

Letadlo společnosti Antonov Airlines se dostalo jen na letiště v Longyearbyenu. K letu dál na sever už nemělo povolení
Ranvej na Barneu byla již na letošní sezónu připravena
Letoun Basler společnosti Ken Borek Air nakonec v Barneu vyzvedl personál sezónního kempu
Letos musel být zrušen i slavný maraton okolo severního pólu (snímek z ročníku 2014)
Letos musel být zrušen i slavný maraton okolo severního pólu (snímek z ročníku 2014)
12
Fotogalerie

Poprvé v osmnáctileté historii komerčního cestování k severnímu pólu se letos neuskuteční žádné letecké ani pěší turistické výpravy na severní točnu. Na pozadí úředního zákazu, který znemožnil dopravu lidí a materiálu do výchozího bodu expedic, stojí pravděpodobně nepřátelství mezi Ruskem a Ukrajinou. Cesta k pólu předčasně skočila i pro českého polárníka Miroslava Jakeše, který působí jako průvodce ruské cestovní kanceláře Vicaar.

Každý rok buduje ruský tým na driftujícím ledu základnu s letištěm pojmenovanou Barneo, kterou využívají turisté z celého světa hledající extrémní zážitky. Z norského souostroví Špicberky je na Barneo dopraví letadlo, posledních zhruba sto kilometrů k pólu pak dobrodruhové absolvují buď na lyžích, nebo vrtulníkem. Dopravu měl letos zajistit stroj ukrajinské společnosti Antonov Airlines, ten ale na poslední chvíli přišel o úřední povolení pro polární lety. Správci Barnea, ruské agentuře Vicaar, se narychlo podařilo sehnat jen nedostatečně velký letoun a byli tak nuceni odvolat celou sezónu, která obvykle trvá zhruba tři až čtyři dubnové týdny.

Jak pro deník E15 uvedl Jakeš, na cestu do Barnea se letos chystalo přibližně 200 lidí. Kromě turistů mířících k pólu mezi nimi bylo i několik desítek účastníků tradičního polárního maratonu a také několik vědců. Vzhledem k sumám, které turisté za takové výpravy platí, mohou celkové škody za odvolanou sezónu přesahovat sto milionů korun.

Podle agentury Vicaar ukrajinské úřady na poslední chvíli odebraly letounu společnosti Antonov Airlines povolení létat v oblastech nad 80° severní šířky s odůvodněním, že stroj není pro tyto podmínky dostatečně vybaven. „Norský letecký úřad přitom tomuto letadlo povolení létat do Barnea udělil,“ uvedla firma v prohlášení s tím, že skutečné důvody ke zrušení povolení byly pravděpodobně politické.

Vicaaru se následně podařilo pronajmout letadlo od specializovaných kanadských aerolinek Ken Borek Air, to ale nakonec jen dopravilo na pevninu personál, který připravoval Barneo k otevření. „Vypadalo to ale, že se začne létat. Byl jsem na setkání průvodců, lety už byly naplánované… Za hodinu jsem ale dostal zprávu, že jsou lety zrušené,“ popsal situaci Jakeš.

Cesty k severnímu pólu přes Barneo nabízí i česká cestovní kancelář Eso Travel, letos ale žádného klienta v oblasti neměla. Podle produktového manažera kanceláře Štěpána Nekuta by další sezóny na Barneu neměly být v ohrožení. „Máme indicie od našich partnerů, že v příštích letech se žádná stopka nechystá. Je ale otázka, jestli se podaří sehnat vhodná letadla,“ dodal. Dosud se totiž pro komerční lety na Barneo používaly výhradně letouny Antonov An-74, které nejsou mimo Rusko a Ukrajinu příliš rozšířené.