Zrušené arktické výpravy nejspíš skončí u soudu, říká polárník Jakeš

Polárník Miroslav Jakeš

Polárník Miroslav Jakeš Zdroj: profimedia.cz

Polárník Miroslav Jakeš během jedné ze svých výprav
2
Fotogalerie

Jako první Čech stanul v roce 1993 na severním pólu a pravidelně se tam vrací v roli průvodce ruské cestovní kanceláře Vicaar. Letos ale polárník Miroslav Jakeš na letadlo, které jej mělo přepravit ze Špicberků do výchozího bodu arktických výprav, základnu Barneo, čekal marně. Celá sezóna byla zrušena poté, co ukrajinské letadlo najaté organizátory komerčních výprav nedostalo povolení k letům na základnu spravovanou ruskou společností.

Na pozadí letošní zrušené sezóny je podle dostupných zpráv rusko-ukrajinské nepřátelství. Máte nějaké bližší informace?

Sám žádné podrobnější informace nemám, můžu vyslovovat jen svoje domněnky. Situace s lety k pólu se ale v poslední době hodně změnila. Před dvěma lety zemřel dlouholetý hlavní organizátor kempů v Barneu Alexander Orlov. Celý projekt potom začali financovat Švýcaři, dráhu v Barneu ale dál staví a spravují Rusové, protože s tím jako jedni z mála mají zkušenosti.

Pro lety se používá unikátní letadlo Antonov An-74. Rusové vždy létali letadly ruských společností, ta se ale letos nepodařilo dojednat. Švýcaři se proto dohodli s ukrajinskou společnosti, která také má An-74. Letadlo přiletělo do Longyearbyenu na Špicberkách, odkud převáží turisty i vědce na Barneo. Po několika dnech čekání ale odletělo pryč.

Znáte důvody?

Ukrajinské letadlo prý nemělo povolení od svých úřadů letět nad osmdesátou rovnoběžku a na palubě jim chyběla ukrajinskými úřady požadovaná vysílačka. Sami piloti se ale na hotelu zmiňovali, že dostali zákaz z ruské strany přistát na Barneu. Spíš bych se klonil k tomu, že na vině bude ukrajinská strana, ale těžko říct. Každopádně všechny strany přišly o velké peníze a čekám, že to celé skončí u soudu.

Organizátorům v čele s ředitelem cestovní kanceláře Vicaar a hlavním organizátorem na Barneu v jedné osobě Viktorem Bojarskym se ještě podařilo na poslední chvíli sehnat letadlo od kanadské společnosti Ken Borek Air. Proč ani tato varianta nakonec neuspěla?

Letadlo dorazilo, po cestě dokonce přistálo na Barneu a až pak pokračovalo do Longyearbyenu. Vešlo by se do něj ale mnohem méně lidí a nákladu než do Antonovu. Zavedlo se proto omezení na to, kolik smí vážit náš materiál. I tak to ale vypadalo, že se začne létat. Byl jsem na setkání průvodců, lety už byly naplánované. Šel jsem ještě přebalit své věci, abych byl lehčí, za hodinu jsem ale dostal zprávu, že jsou lety zrušené. Odůvodnili to špatným počasím. Ale spíš to bylo kvůli tomu, že nešlo včas převézt všechny lidi a materiál.

Turistická sezóna u pólu je silně závislá na počasí. Základna Barneo, stojící na driftujícím ledu, se každý rok buduje nanovo. Jaká byla letošní očekávání?

Letiště se staví již v březnu. Letos se podařilo vybrat dobré místo na starém, stabilním ledu, a postavit dlouhou dráhu. Výpravy obvykle probíhají od 4. do 25. dubna, pak sezóna skončí. K pólu se chystalo kolem dvou set lidí, šanci budou mít až za rok.