Účetní a personalisty v centrech sdílených služeb houfně nahrazují roboti

V tuzemských centrech sdílených služeb prudce roste počet míst obsazených roboty. Loni se zvýšil o 75 procent na téměř devět tisíc.

V tuzemských centrech sdílených služeb prudce roste počet míst obsazených roboty. Loni se zvýšil o 75 procent na téměř devět tisíc. Zdroj: Profimedia

Robotizační a automatizační projekty v mnoha centrech sdílených služeb v uplynulých měsících ještě více akcelerovala pandemie covidu, říká oborová asociace ABSL. (ilustrační foto)
V tuzemských centrech sdílených služeb pracuje 120 000 lidí. (ilustrační foto)
3 Fotogalerie
Diskuze (0)

V tuzemských centrech sdílených služeb zajišťujících například zákaznický servis nebo účetní operace pro nadnárodní korporace silně roste množství práce vykonávané roboty. Loni automaty zastávaly v těchto centrech 8750 úvazků. Meziročně to byl skok o 75 procent, vyplývá z dat oborové asociace ABSL. Navzdory robotizaci přibývá v oboru i klasických zaměstnanců.

„Robotizační a automatizační projekty v mnoha centrech v uplynulých měsících ještě více akcelerovala pandemie covidu, dá se tedy očekávat, že i v roce 2021 půjde o růst na úrovni vyšších desítek procent,“ uvedl šéf asociace Jonathan Appleton.

„Hlavní motivací k zavádění robotizace je na jedné straně zvyšování efektivity a zlepšování služeb, na druhé straně omezení rutinních činností zaměstnanců, což vede k větší angažovanosti a loajalitě lidí,“ dodal.

Tahounem robotizace jsou finance a účetnictví, personalistika a služby zákazníkům. Roboti v centrech sdílených služeb umějí například skenovat a účtovat faktury nebo vytvářet reporty.

V personální oblasti zpracovávají mzdy, připravují pracovní nabídky a smlouvy nebo párují životopisy s nabízenými pracovními pozicemi. V IT službách zvládnou poskytovat základní podporu, v logistice plánují rozvoz zboží.

Sto míst v pivovaru

Roboty do svého pražského centra sdílených služeb zavedl například největší pivovarnický koncern na světě AB InBev. Automaty tam zajišťují logistické plánování pro značky skupiny v Evropě, jako například Stellu Artois, Hoegaarden či Leffe.

Původně musel každý dopravce či zákazník napsat e-mail zaměstnancům centra ohledně preferovaného dne a času nakládky piva. S pomocí robota je možné udělat rezervaci termínu automaticky.

„Robot nemá pracovní dobu od devíti do pěti, ale může běžet v podstatě nepřetržitě,“ řekl ředitel centra podnikových služeb AB InBev Jaromír Staroba. V centru pivovarnického koncernu roboti zastávají na plný úvazek již 100 míst. To je zhruba 15 procent objemu práce na tomto pracovišti.

 „Jde o práci obvykle rutinního rázu, o kterou má v dnešní době zájem čím dál méně zaměstnanců. Tito roboti tedy umožňují našim lidem soustředit se na práci, která je většinou daleko více baví a naplňuje, a hlavně přináší skutečnou přidanou hodnotu,“ dodal Staroba.

Párování životopisů

Roboty zavádí do svého mezinárodního centra umístěného v Praze rovněž softwarový gigant SAP. „Automatizace nám umožňuje zrychlit a zefektivnit některé procesy a služby a zároveň využít kapacitu našich zaměstnanců na kreativnější úkoly s vyšší přidanou hodnotou,“ sdělila Iveta Chválová, ředitelka centra podnikových služeb SAP Services. 

„Robota používáme například na párování životopisů s nabídkami, umělá inteligence nám plánuje pohovory. Nedávno jsme také zrealizovali projekt kompletní digitalizace procesu evidenčních listů důchodového pojištění,“ podotkla.

Lidí neubývá

Statistiky asociace ABSL potvrzují, že se robotizace v centrech podnikových služeb neděje na úkor zaměstnanosti. Loni na těchto pracovištích působilo celkem 120 tisíc zaměstnanců. Meziročně to byl nárůst o 20 procent. Letos se v oboru počítá s přírůstkem dalších 10 tisíc lidí. Protože servis v těchto centrech se často odehrává v angličtině a dalších jazycích, tvoří polovinu zaměstnanců cizinci, zvláště ze západní Evropy.

V Česku je podle ABSL celkem 330 center sdílených služeb. V letošním roce plánuje expanzi 58 procent těchto firem. Navzdory růstu oboru se občas najdou případy, kdy někdo provoz naopak zavře. Společnost Okin BPS loni v Ostravě začala na etapy propouštět kolem 600 pracovníků. Důvodem bylo, že americký telekomunikační gigant Verizon, pro který Okin ostravské centrum provozoval, se rozhodl přemístit tuto část svého byznysu do Asie.

Začít diskuzi