V e-shopech nakupuje více než polovina Čechů přes mobil

Součásti centrály internetového obchodu Mall.cz v pražských Holešovicích je Mall Box pro nonstop vyzvedání objednávek.

Součásti centrály internetového obchodu Mall.cz v pražských Holešovicích je Mall Box pro nonstop vyzvedání objednávek. Zdroj: ČTK/ Miloš Ruml

Kamenná prodejna e-shopu Alza.
Dodávka e-shopu s potravinami Košík.cz.
Platební terminály v hlavní kamenné prodejně e-shopu Alza v Praze-Holešovicích.
Šéf e-shopu Bonami Pavel Vopařil
Logo internetového prodejce módy ZOOT.
6
Fotogalerie

Nadpoloviční většina zákazníků v tuzemských elektronických obchodech využívá k nákupu mobilní telefon nebo tablet. Loni si tak zboží objednalo 55 procent lidí. Meziročně je to nárůst o pět procentních bodů. Zbylá část zákazníků k internetovým nákupům stále využívá počítač. Mobilní zařízení používají Češi častěji i v kamenných prodejnách pro porovnání nabídky, vyplynulo z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Počet internetových zákazníků, kteří mají zkušenost s objednávkou přes mobilní zařízení, se od roku 2015 do loňska podle výzkumu zdvojnásobil. Jejich počet by podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky měl dále stoupat. „Například asijskému trhu se zatím zdaleka neblížíme. Tam mobily vysloveně dominují,“ dodal.

V kamenných obchodech alespoň někdy mobilní telefon pro porovnání nabídky využije 67 procent Čechů. „V blízké budoucnosti nás čeká i další rozvoj chytrého nakupování, kdy bude objednávky za nakupující běžně vyřizovat umělá inteligence,“ uvedl Vetyška.

Mobilní aplikace jsou u Čechů oblíbené při nákupech oblečení a doplňků na internetu. Nejnovější výzkum vyhledávače módy Glami ukázal, že nějakou mobilní aplikaci zaměřenou na módu a nakupování oblečení používá 53 procent českých zákazníků. Aplikaci 45 procent z nich nejčastěji využívá k nákupům oblečení, 28 procent lidí v ní hledá inspiraci.

Češi loni podle údajů APEK nakoupili v internetových obchodech zboží za rekordních 155 miliard korun. Meziročně je to o patnáct procent více.