Řada obchodů v Německu zahájila slevy podobně jako v Česku už po Vánocích. Ty pravé „hody“ pro vyhledávače výhodného nakupování přicházejí u západních sousedů ale vždy až na přelomu ledna a února. Dlouhá léta byl totiž zimní výprodej v tomto termínu povinný. Vyprazdňování skladů sice už není od roku 2004 dáno zákonem, podle odhadů Svazu německého maloobchodu se k němu i letos připojili asi tři čtvrtiny obchodníků.
Největší slevy jsou na zimní oblečení, boty a sportovní vybavení, které kvůli dosavadní teplé zimě nešly tolik na odbyt. „Na skladech je toho ještě hodně a všechno to musí pryč,“ vzkázal zákazníkům šéf německého svazu textilního obchodu BTE Jürgen Dax.
Naděje do závěrečného výprodeje vkládají hlavně prodejci sportovního oblečení. „Čím víc zimních věcí má někdo v plánu koupit, o to víc ušetří. U zimního oblečení se slevy pohybují mezi 30 a 70 procenty,“ uvedl prezident Svazu německého sportovního obchodu Werner Haizmann.
Tuhé mrazy zájem o nákupy podpoří
Obchodníkům nahrává obrat v počasí. Se začátkem výprodeje přišly do Německa tuhé mrazy, které slibují větší zájem o sezonní textil. „Když bylo v minulém týdnu několik studených dnů, tržby okamžitě stouply,“ uvedl Dax s tím, že se podobná situace zřejmě bude opakovat i nyní.
Ceny však nešly dolů jen u teplých bund, bot do sněhu, šál nebo kulichů. Očekávaného útoku Němců na obchody chtějí využít i prodejci nábytku, elektroniky nebo stavebnin, a také oni nabízejí akční slevy.
Češi, kteří by chtěli využít zvýhodněné nabídky v německých obchodech, by však neměli s rozmýšlení příliš otálet. „Ceny mohou sice ještě klesnout, rozmanitost nabídky se ale bude postupně stále zmenšovat,“ varoval Rainer Gallus z HDE. Podle nedávného průzkumu svazu nechávají Němci na období výprodeje hlavně nákup kalhot, triček a šatů.