V Pařížské ulici se válčí o Fashion Week

Modelky na Prague Fashion Week představily i kolekce jedné z nejvýznačnějších japonských návrhářek, která tvoří pod značkou Saphir East

Modelky na Prague Fashion Week představily i kolekce jedné z nejvýznačnějších japonských návrhářek, která tvoří pod značkou Saphir East Zdroj: ctk

Paříž, Milán, Londýn a New York pořádají každoročně slavné Fashion Weeky, týdny módy. Malá Praha má hned dvě takové akce. A jejich organizátoři se přou, kdo z nich je ten pravý.

Právě tento týden probíhá Prague Fashion Week, jejíž tváří je modelka Petra Němcová. Od 18. do 22. září pak následuje Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend, během kterého bude na prestižní adrese v Pařížské ulici otevřen obří stan pro módní přehlídky a kde se ukáže i módní návrhář Jimmy Choo. Vypadá to, jako by Praha byla módní velmoc. Jenže je to složitější. Oba projekty si konkurují.

Tento týden soud vydal předběžné opatření, které organizátorům Prague Fashion Weeku s okamžitou platností zakazuje používat tento název, neboť ho má již od roku 2003 zaregistrovaný podnikatelka Eva Benešová.

K srpnové žalobě Benešové se připojila také agentura Czechoslovak Models, organizátor Prague Fashion Weekendu. Její majitel Václav Dejčmar rozhodnutí soudu přijal se zadostiučiněním. „Jsme zaneprázdněni přípravou akce Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend a rozhodnutí nezávislého soudu nebudeme komentovat,“ sdělil deníku E15.

Hlavní organizátorkou Prague Fashion Weeku je majitelka BB Consulting Bára Bergová. Zastupuje například značky z obchodů Lenky Vejválkové, která je vedle Tamary Kotvalové a manželky Zdeňka Bakaly Michaely Maláčové největší podnikatelkou v Pařížské ulici. Bergová se ke sporu vyjádřila pouze tak, že „nezákonně naopak jedná protistrana“.

Podnikatel Václav Dejčmar je obchodní partner Karla Janečka ve firmě RSJ a filantrop podporující galerie Dox či Meat Factory. Dejčmar získal pro svou akci Mercedes-Benz, který Fashion Weeky organizuje i v cizině a přehlídku pojímá jako prezentaci tuzemských tvůrců. Do akce investuje zhruba deset milionů korun a údajně nepočítá, že se mu vrátí. Magazínu ZEN dříve řekl, že tak jako má Česko slavný filmový festival, měl by mít i slavnou módní akci.

„Pro podnikatele v módní branži to není dobré. Uvítali bychom, kdyby se organizátoři dohodli. Do ciziny je to signál, že je tu chaos. Některé zahraniční módní salony vyčkávají, která akce zvítězí, a do té doby se v Praze nebudou prezentovat,“ míní majitelka firmy Carollinum Tamara Kotvalová, která se účastní se svými značkami Prague Fashion Weekendu.

Obraty módních firem kolem Pařížské ulice se stabilně zvyšují. Táhne je jednak růst kupní síly Čechů, jednak příliv turistů z Východu. Prodávají se zde nicméně hlavně zahraniční značky, domácí tvůrci tak úspěšní nejsou. A právě akce typu fashion weeku by to měly zlepšit.