Veletrhům loni ubylo ploch, firem i návštěvníků

Veletržní palác v Brně

Veletržní palác v Brně Zdroj: B2B

Pořadatelé veletrhů a výstav rádi připomínají, že jejich akce jsou zrcadlem ekonomiky. Není proto divu, že veletržní trh v Česku loni – v době meziročního poklesu HDP o 1,2 procenta a s tím spojených snah firem šetřit – klesl oproti roku 2011 ve všech třech hlavních parametrech.

Týká se to celkové výstavní plochy, počtu vystavovatelů i počtu návštěvníků. V Česku ale naopak stoupl počet veletržních akcí o třetinu na 254, nárůst se týkal ale zejména malých akcí do stovky vystavovatelů. Vyplývá to z analýzy Společenstva organizátorů veletrhů a výstav (SOVA ČR), kterou má deník E15 k dispozici.

„Nejistota budoucího vývoje ekonomiky nutí firmy omezovat investice, bohužel také do marketingu, což přímo ovlivňuje veletrhy,“ uvedl předseda společenstva Jan Novotný, jenž je zároveň členem vedení Incheby Praha. Vliv měla i globalizace a také to, že mnozí vystavovatelé jsou dceřinými firmami nadnárodních společností. Rozhodování centrál nadnárodních firem o veletržních účastech totiž často zvýhodňuje přední zahraniční veletrhy před regionálními.

Veletržní a výstavní trh v ČeskuVeletržní a výstavní trh v Česku

Celková výstavní plocha na uskutečněných akcích loni klesla o 3,3 procenta na 0,89 milionu čtverečních metrů. Veletrhů v Česku se loni zúčastnilo 25 198 vystavovatelů, což je meziročně méně o 11 procent a zároveň nejméně od roku 2002. Počet návštěvníků se loni snížil o čtyři procenta na 2,97 milionu. Vzhledem k dvouleté periodicitě některých velkých akcí je na místě i srovnání loňského roku s rokem 2010. Z něj již veletržní trh vychází lépe – pohoršil si sice v počtu vystavovatelů o pětinu, ale mírně polepšil v celkové ploše a počtu návštěvníků. Právě nárůst plochy ve srovnání s rokem 2010 je podle Novotného příslibem do budoucna.

Český veletržní trh tvoří z velké části šest hráčů. Největší podle celkové plochy uskutečněných akcí jsou Veletrhy Brno. Následují Výstaviště České Budějovice, Incheba Expo Praha, Výstaviště Flora Olomouc, Ostravské výstavy a nově agentura Progres Partners Advertising. S výjimkou Incheby zaznamenali ostatní hlavní hráči meziroční pokles ploch. Tím klesl i celkový podíl šesti největších hráčů na celém veletržním trhu pod 50 procent. Ještě v roce 2009 to přitom bylo 70 procent.