Velkoobchod Metro chce mít frančízy po celém Rusku

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz, kolaz E15

Německý velkoobchodní řetězec Metro Cash & Carry rozšiřuje aktivity na ruském trhu. Posiluje svůj franšízový projekt Fazole určený pro maloobchodníky. Pilotní obchody této značky firma spustila už v roce 2012 v Moskvě, Petrohradu a Rostově na Donu. „Nyní padlo rozhodnutí posunout projekt z pilotní verze a rozjet ho v plné míře,“ uvedl Petr Boone, generální ředitel Metro C&C v Rusku.

Firma plánuje otevřít stovku obchodů Fazole do konce roku jen v ruské metropoli. Pro úspěch Metra v Rusku byl klíčový průnik do regionů. Předpokládá se tedy, že se do nich rozšíří i Fazole. Metro do plánu investuje pět milionů eur. Sází na stávající zákazníky – vlastníky menších prodejen s potravinářským i dalším zbožím. Těm podle Booneho vyjádření může změna značky přinést až čtyřicetiprocentní zvýšení útrat. Metro si na druhé straně „zaháčkuje“ jejich odběry.

Franšízového programu se mohou zúčastnit podnikatelé, kteří absolvovali obchodní školu Metro Cash & Carry. Tu firma spustila v roce 2009. Aktuální plán je vlastně pokračováním projektu školy. „Absolventi již modernizovali své obchody a jsou připraveni rozvíjet partnerství na další úrovni,“ uvedl manažer Metro C&C v Rusku Dmitrij Lakizenko. Vlastníci obchodů, kteří budou chtít vstoupit do franšízové sítě Fazole, dostanou od Metra pět tisíc eur na rebranding prodejny.

Podle podmínek franšízy prodejci nebudou muset platit paušál za užívání značky, jak bývá obvyklé. Místo toho se smluvně zavážou odebírat produkci – nejméně 600 druhů, včetně privátních značek Metra. Výrobky z Metro C&C by měly do budoucna činit alespoň dvacet procent jejich sortimentu. „Regionální a menší maloobchodníky by měl takový model spolupráce zaujmout, a přimět k nákupům u Metra namísto spolupráce s nezávislými distributory,“ říká analytik Michail Burmistrov. Metro totiž na svoji produkci také poskytne slevový systém a nezbytnou logistiku.

Metro Cash & Carry
V Rusku firma působí od roku 2001. Podle obratu je nyní čtyřkou na tamním maloobchodním trhu po domácích značkách Magnit a X5 Retail Group a francouzské Auchan Group. Firma vlastní 72 obchodních center ve 45 regionech země. V Rusku zaměstnává kolem dvaceti tisíc lidí. Loni tam dosáhla zisk čtrnáct miliard rublů (asi 7,7 miliardy korun). S franšízovým systémem má Metro zkušenosti například také v Polsku, kde má značku Odido, v Rumunsku (La doi pasi) a v Bulharsku (Mi magazina).