Zachránce české autodráhy Faro firmu prodal

Legenda. Autodráhu z Trhových Svinů obdivovala mládež už v roce 1971

Legenda. Autodráhu z Trhových Svinů obdivovala mládež už v roce 1971 Zdroj: CTK

Výrobu české autodráhy Faro už neřídí investor Roman Lesný, který legendární hračku před více než rokem uzmul hrobníkovi z lopaty. Zachráněnou firmu koncem roku prodal krizovému manažerovi a expertu na marketing Miroslavu Sanytrákovi.

„Když se podařilo společnost finančně stabilizovat, nastavit všechny manažerské, právní a obchodní procesy a vztahy, nadešel čas hledat nějakého nadšence a zároveň profesionála v dané oblasti, aby firmu dále rozvinul a dlouhodobě se o ni staral,“ sdělil deníku E15 Lesný.

Nadšenec pro elektromobilitu a někdejší šéf plzeňské Škody Lesný odkoupil unikátní výrobní soubor v konkurzu, do kterého v době krize spadla společnost Model-Faro autodráhových nadšenců Ivana a Romana Kyselových. Lesný tím stroje zachránil před sešrotováním a v březnu je vložil do nově založené firmy Farofactory. Tu nyní prodal Sanytrákovi.

Nový majitel chce firmu dále rozvíjet, chystá třeba nové modely autíček. Velký dluh vidí ve slabé propagaci. Autodráha patří podobně jako Igráček nebo Merkur k ikonám československého hračkářského průmyslu.

Cena neznámá

Cenu transakce s výrobcem autodrah Faro kupec i prodávající tají. „Je to za podmínek takových, aby mě bavilo a investičně dobře vycházelo zachraňovat firmy a zároveň aby nový majitel měl zajištěnou výhodnou startovací pozici a možnost na zajímavou ekonomickou návratnost,“ nekonkrétně odpověděl Lesný.

Podobně zatím nelze zjistit finanční zdraví firmy, která byla do obchodního rejstříku zapsána teprve loni v březnu. Lesný se ale například chlubí tím, že se v loňském roce podařilo prodat autodráhu i jednomu ze známých českých boháčů. Ten si podle jeho slov ve svém domě nechal nainstalovat závodní okruh za čtvrt milionu korun.

„S Farofactory jsme se společně vydali na cestu, která může pokračovat a která může být úspěšná. Je zde však několik podmínek: výrobky a služby budou na dobré úrovni, zákazníci budou spokojeni a budou autodráhy Faro nakupovat,“ uvádí na stránkách společnosti Sanytrák.

Tradice od šedesátých let
Historie výroby autodráhy se začala psát v šedesátých letech v jihočeských Trhových Svinech. Generace kluků ji znají pod značkami Europa Cup, Ites, Gonio, autodráha 90 nebo Faro. Po roce 1990 uvadající a podinvestovanou výrobu s přestávkami držel českobudějovický podnik Gama, aby ji jako nerentabilní nejprve pronajal a posléze prodal plzeňské firmě Model-Faro.