Zlínský výrobce bot Vasky vybral peníze na záchranu padlých „botasek“
Tradiční obuvnická značka Botas nejspíš dostane druhou šanci. Pod svá křídla je chce pojmout další známý výrobce bot Vasky. V pondělí to na síti LinkedIn oznámila mluvčí této zlínské společnosti Aneta Zenkerová.
Společnost Vasky na záchranu Botas potřebovala nabrat nový kapitál prodejem svých produktů. Před týdnem proto spustila kampaň, v rámci níž některé své modely bot zlevnila až o 33 procent.
„Během včerejšího večera byl zakoupený potřebný 8000. pár. Můžeme tak navázat na tradici legendární značky Botas. Bude to velká výzva, ale věříme, že to společně dokážeme,“ komentovala Zenkerová. „Nyní máme dostatek prostředků na koupi ochranné známky a výrobního zařízení,“ sdělila pak v pondělí odpoledne Právu mluvčí Vasky.
V jaké fázi je vyjednávání o převzetí botasek, zatím není zcela jasné. O značku se podle dřívějších informací minimálně v minulosti ucházeli i jiní zájemci. Vyjádření zástupců obou firem se redakci sehnat nepodařilo, podle zdroje deníku E15 už ovšem společnost Vasky získala exkluzivitu ve vyjednávání.
Výroba bot ve Skutči, původně pod značkou Botana, běžela od roku 1949. Jméno Botas, které vzniklo spojením slov „bota“ a „Skuteč“, podnik používá od roku 1963.
Poslední léta existence firmy provázely spory majitelů s designery. V roce 2008 Botas spustil lifestylový label Botas 66, který iniciovali dva čeští designéři Jan Kloss a Jakub Korouš. Ti pro Botas navrhovali pod značkou Botas 66 speciální kolekce volnočasové obuvi. V roce 2019 se ale František Nestával, spolumajitel společnosti Benal, která Botas vlastní, s oběma rozešel kvůli několika sporům. Firma tím mimo jiné přišla o některé prodejní kanály pro své retro tenisky, dílo bývalých designérů značky.
Kloss a Korouš protestovali proti tomu, aby Botas na botách dál používal designové prvky, které pro Botas 66 vytvořili. Provozovatelé dvou pražských obchodů značky Botas 66 pak oznámili, že prodej obuvi Botas ukončují na protest proti rozchodu Nestávala s designery. Botas tak přišel o významný prodejní kanál pro své tenisky.
Nestával tehdy uvedl, že předchozí ředitel Botasu s designery uzavřel smlouvu, aniž ji předložil majiteli a dozorčí radě. „Pro Botas byla smlouva pekelná, nevýhodná. Celá léta jsem se ji snažil změnit. Jenže s nimi nebyla řeč. Spory došly tak daleko, že jsem je poslal k čertu,“ řekl Nestával pro iRozhlas.
Dřívější marketingový tvůrce značky Botas 66 Robert Janča na firmu Botas vzpomíná jako na společnost, která měla našlápnuto stát se na českém trhu zásadním hráčem, přibližně jako dnešní Footshop. „Dnes žijeme v době ‚teniskové mánie‘. My jsme s tím přišli mnohem dříve, než vůbec začal nějaký Footshop existovat, ale přišli jsme s tím asi moc brzy a výrobce nedokázal naplňovat poptávku,“ uvedl už dříve pro E15 Janča.
Botas v roce 2021 vydělal 7,6 milionu korun, rok předtím byl ve ztrátě. Nestával tehdy tvrdil, že firmě v roce 2021 k zisku pomohl prodej nepotřebného majetku, jinak by hospodaření skončilo v mírné ztrátě. Zároveň varoval, že výsledky za rok 2022 budou poznamenané výpadkem vývozu do Ruska a dalších zemí kvůli válce na Ukrajině a nárůstem cen materiálů.