Být na plech je IN

Dekorační plechová dóza nabízí ve svém výsledku vynikající poměr mezi náklady a spotřebitelem vnímanou hodnotou

Dekorační plechová dóza nabízí ve svém výsledku vynikající poměr mezi náklady a spotřebitelem vnímanou hodnotou Zdroj: archiv firem

Jak zabalit produkt, aby obal podtrhl jeho jedinečnost? Stále oblíbenější volbou jsou dekorativní plechové dózy a s nadsázkou se dá říct, že můžeme být na prahu nové doby plechové.

Ta první už zde byla před dvěma sty lety, kdy se v plechových dózách uchovávalo cenné zboží z kolonií. Tradice obalu je nyní posílena moderními technologiemi i designem, takže nejde jen tak o nějaké retro. To nejdůležitější však zůstává: Komunikace výjimečné hodnoty obsahu právě jeho obalem a podpora okamžité reakce spotřebitele – tedy rozhodnutí k nákupu v místě prodeje. Dózy jsou díky své trvanlivosti a až luxusním možnostem povrchové úpravy i po spotřebě obsahu dlouhodobým nástrojem reklamy. Také účelným, protože se stávají úložným prostorem více nebo méně cenných předmětů v domácnostech. Co člověk používá a potřebuje, nese další sdělení o praktičnosti a pomoci, opět spojovaného se značkou. Poselství plechových obalů, které jejich majitelé zařadili do svých sbírek, potvrzuje, že reklama opravdu může být i umění.

Možné je snad vše

Luxusní a zároveň praktický obal zvýší hodnotu relativně obyčejného spotřebního zboží, stejně jako potvrdí úroveň značkového. Plechové dózy takovým obalem jsou a jejich využití je proto široké. Široká musí být i variabilita tvarů a velikostí, použitých technik a postupů, aby na konci procesu zákazník obdržel originální obal. Galvanicky pocínovaný, tzv. bílý ocelový plech, ze kterého se dekorativní dózy vyrábějí, nabízí 100% ochranu obsahu a hodí se tedy i pro balení potravinářského zboží. Samozřejmostí je tak u solidního výrobce certifikace zdravotní nezávadnosti pro styk s potravinami. Společnost Blue Arrow International zastupuje značku plechovek Eurotin pro Českou i Slovenskou republiku a vše uvedené také poskytuje.

Plechové obaly jen zdůrazňují
luxusnější charakter dárku.
Navíc si takové obaly lidé rádi
doma schovávají a používají.Plechové obaly jen zdůrazňují luxusnější charakter dárku. Navíc si takové obaly lidé rádi doma schovávají a používají. | archiv firem

Stovky tvarových forem s obdélníkovým, čtvercovým, kruhovým či oválným průřezem doplňují speciální, například v podobě srdce, vajíčka, stromku a dalších. U těch tradičních lze vybrat rozměry z nabídky nebo individuálně nastavit výšku. Přímý ofsetový tisk se provádí na ocelové pláty s tvarovými korekturami, aby motiv nebyl deformován tažením. Tiskne se na osmibarevných strojích a povrch může být buď matný, nebo s plošným lesklým lakem. Ještě efektnějšího vzhledu se dá dosáhnout lokálním lesklým lakem u vybraných detailů na plošném matovém pozadí nebo použitím metalických barev. K dalšímu zvýšení exkluzivity vedou vícestupňové prolisy například loga a dalších motivů, případně kombinace uvedených možností. Obal jako dárek

Dekorační plechová dóza nabízí ve svém výsledku vynikající poměr mezi náklady a spotřebitelem vnímanou hodnotou. Při sériích v řádech desítek tisíc kusů je možná cena mezi 10 až 30 korunami za kus podle velikosti a dalšího provedení. Zmíněný počet v sérii lze na moderních produkčních linkách vyrobit i za několik dní, ale výroba je samozřejmě zahájena až po odsouhlasení reálného prototypu. Tomu v éře rozvinutých výpočetních technologií zase předchází zpracování 3D modelu, který je v podstatě k nerozeznání od fotografie konečného výrobku.

Uvnitř dózy je možné k uložení zboží instalovat vytvarovaný plastový výlisek nebo výstelku z různých materiálů. Obal zbývá nad produktem uzavřít víkem, které může být volné nebo s pantem, standardní či vtlačené do dózy, případně se dá zvolit speciální víko s hermetickým těsněním. Příchod další vlny utahování marketingových rozpočtů nám možná klepe na dveře. Snad tedy konečně dostane šanci kreativita, nápady a netradiční postupy – které budou přinášet rychlé a měřitelné výsledky. A na to, že exkluzivní plechové dózy prodávají jejich obsah až trojnásobně rychleji, začne třeba přicházet stále více specialistů z marketingu a prodeje.

Autor je ředitelem Blue Arrow International