Děkujeme, že třídíte

Mezi filmy bude i typický kung-fu
snímek, který v českém prostředí vzniká
málokdy

Mezi filmy bude i typický kung-fu snímek, který v českém prostředí vzniká málokdy Zdroj: Jan Dvorak

Dnešním dnem se spouští internetový portál Samosebou.cz, který během deseti týdnů nabídne pětici krátkých filmů a mnoho interaktivních hrátek, jejichž společným jmenovatelem je téma třídění odpadu. Reklamní agentura Euro RSCG ve spolupráci s týmem producenta Vratislava Šlajera pro organizaci Eko-kom, která zajišťuje provoz systému nakládání s tříděnými odpady, spouští jeden z nejambicióznějších projektů svého druhu u nás.

Žánry proti mýtům

Z podrobných průzkumů chování českých domácností vyplývá, že zhruba dvě třetiny lidí odpad třídí a velkou část z ostatních žádné kampaně nepřesvědčí. „Touto kampaní tedy chceme poděkovat, že lidé třídí, a chtěli bychom je povzbudit, aby v tom pokračovali a nepodlehli mnoha mýtům, jež se kolem třídění v posledních letech vyrojily. Aby se ujistili, že to, co dělají, je potřebné a správné,“ uvedla tisková mluvčí Eko-kom Šárka Nováková. Právě negativní mýty spojené s tříděním se staly klíčovým východiskem kampaně.

Hlavním produktem bude pětice krátkých žánrových snímků, z nichž každý vyvrací jeden konkrétní mýtus, například fakt, že tříděný odpad sváží jeden automobil, nebo problém s malým počtem kontejnerů. „Vybírali jsme nejstereotypnější filmové žánry, které diváci ihned identifikují a znají jejich pravidla. Nechtěli jsme, aby výsledek působil jako parodie, ale opravdu jsme se snažili dokázat, že typický žánrový snímek u nás jde natočit. Nakonec jsme tedy vybrali western, kterým dnes začínáme, kung-fu film, gangsterku, film noir a komedii,“ uvedl Jan Faflík z Euro RSCG.

Uvedení jednotlivých titulů na webUvedení jednotlivých titulů na web | Euro RSCG

Filmařské a herecké hvězdy

Na jednotlivých snímcích se podílela velká jména českého filmu a televize, což je dáno především účastí producenta Vratislava Šlajera a jeho produkční společnosti FilmBreak. Režisérem filmu noir bude Radim Špaček, autor snímku Pouta oceněného šesti Českými lvy. Komedii zase píše Irena Hejdová, scenáristka filmu Děti noci. Z dalších tvůrců zmiňme například Miroslava Ondruše, který v listopadu uvede svůj celovečerní debut Vendeta, Jana Těšitele a Petra Zahrádku. Hlavní roli ve všech krátkých snímcích ztvárnil prozatím nepříliš známý Tomáš Měcháček (Protektor, seriál Přešlapy), ale v epizodních rolích se objeví například Norbert Lichý, Jiří Ornest nebo k nepoznání zamaskovaný Robert Nebřenský.

Komplexní kampaň pro všechny

Co se zdá být především audiovizuální kampaní realizovanou na internetu, je ve skutečnosti mnohem širším projektem. „Pět filmů je ústředním prvkem kampaně,“ upřesnil Faflík. „Musíme si totiž poradit s tím, abychom udrželi pozornost během celých deseti týdnů, kdy se budou filmy postupně zveřejňovat, a pak dál až do konce roku, kdy chceme projekt rozvíjet.“ Na webové stránce Samosebou.cz proto bude spousta interaktivních aplikací, jež budou dále rozšiřovat a prohlubovat původní nápad s ničením mýtů za užití typicky žánrových prostředků. Ve westernu by se měl mýtus zastřelit. Kampaň využije i tradičního televizního kanálu – krátké desetisekundové spoty na velkých televizních stanicích diváka upozorní na existenci webové stránky.

„Pro mne je to první případ propagace čehokoli u nás, kdy se připravuje pro každý komunikační kanál unikátní obsah – pro televizi, internet, sociální média. Jen pro Facebook připravujeme unikátní záběry a fotografie tak, aby fanoušci měli možnost nahlédnout do zákulisí příprav epizod,“ dodal Pavel Hacker z divize pro sociální média Euro RSCG.