Hollywood má problém

Američanům je kdejaký rekord málo

Američanům je kdejaký rekord málo Zdroj: Repro Strategie

Zachrání dinosauři letní sezonu? Tuto otázku si dlouho kladli komentátoři všech relevantních filmových médií od Variety přes Hollywood Reporter po Boxofficemojo.com. Druhý červnový víkend totiž do kin vstoupil Jurský svět, tedy pokračování jedné z nejúspěšnějších filmových řad historie.

Očekávalo se, že tržby se během premiérového víkendu jen v USA přehoupnou přes sto milionů dolarů, a právě to by mělo nakopnout údajně skomírající letní sezonu, během níž se filmům nedaří tak, jak by si studia a kinaři přáli. Výsledek ale všechna očekávání předčil – 205 milionů jen v USA a po celém světě skoro 512 milionů dolarů za první víkend. To se ještě žádnému filmu nepovedlo.

Celá mediální hysterie a spásnost dinosaurů je ale podivná. Letní sezona v amerických kinech není vůbec špatná. Dokonce je druhou nejvýnosnější v historii a lépe se dařilo jen létu roku 2013.

Problém, který se američtí odborníci na filmový průmysl snaží popsat, je ve skutečnosti někde úplně jinde. Hollywood prožívá krizi doma. Vybrané hity jako Rychle a zběsile 7 vydělávají více v Číně než v samotných Spojených státech a vůbec podíl tržeb amerických kin na celkových tržbách jednotlivých filmů stále klesá. Snad i proto se o Avengers 2 nepíše jako o jasném superhitu, třebaže jedničku již dohánějí – ale doma zaostávají daleko více než mimo USA. Podíl čínských kin stoupá díky pokračující masivní výstavbě kinosálů, uvolňování distribučních pravidel a propojování Hollywoodu s čínskými koprodukcemi spíše ještě poroste.

Letošní deprivace studií je tak především krizí PR. Americké diváky baví rekordy, ale zejména rekordy domácí. Když se jim neservírují úžasné výsledky z vlastních luhů a hájů, mají dojem, že se nedaří. Na to si ale budou muset pomalu začít zvykat.