Jamie Mandelbaum: Bez týmu nejste nic

Jamie Mandelbaum: Staré kreativní přísloví říká: Jste tak dobří jako vaše poslední kampaň. Proto se plně soustředíme na nové věci – na to, co bylo,
jsme pyšní, ale už je to minulost.

Jamie Mandelbaum: Staré kreativní přísloví říká: Jste tak dobří jako vaše poslední kampaň. Proto se plně soustředíme na nové věci – na to, co bylo, jsme pyšní, ale už je to minulost. Zdroj: Zbynek Pecak

Exotický kreativní ředitel z Y&R Brands se letos na pódia při vyhlašování cen nejrůznějších reklamních festivalů podíval při mnoha příležitostech. Proto není divu, že měl v manéži při vyhlašování na Agentuře roku šibalský úsměv, kterým jako by sděloval světu: Vidíte? Já jsem vám to říkal! Trumfové eso Petra Havlíčka má k úsměvu pádný důvod.

Cen máte za letošek tolik, že byste s nimi mohli pomalu zaskládat celou stěnu. Co vás napadá, když se na ty ceny podíváte?

Jsme samozřejmě hrdí na to, že naše práce za rok 2011 byla tak dobrá a že získala tolik cen. Je to ale pořád cena za loňský rok, teď už začala nová sezona. Na stole máme další klientské briefy, čekají nás další festivaly a hlavně spousta práce. Staré kreativní přísloví říká: Jste tak dobří jako vaše poslední kampaň. Proto se plně soustředíme na nové věci - na to, co bylo, jsme pyšní, ale už je to minulost.

Čtěte také: Agenturou roku jsou historicky poprvé Y&R Brands


Které ceny si vážíte víc - Louskáčka, nebo Agentury roku? Jako kreativce by vás měla více těšit kreativní ocenění…

To určitě ne. Když se stanete Agenturou roku, je to komplexní ohodnocení vaší práce. A v naší práci opravdu nejde jen o kreativitu, i když ta je sama o sobě základ, ale také o byznys a o vztah k zákazníkům. Agentura roku prostě přináší komplexnější pohled a dává povědomí o tom, jak zdravá daná agentura je.

Loni v Cannes jste měli šest nominací, což je na českou agenturu unikát. Myslíte si, že práce českých agentur mají šanci uspět v Cannes i letos?

Některé určitě šanci mají, ale nechci být z pochopitelných důvodů konkrétní. Rozhodně ale je pár prací, které by se mohly dobře umístit - pokud budou přihlášeny do správné kategorie a budou mít dobře zpracovanou prezentaci.

Čím jste přesvědčili porotu na Louskáčku, ale i na dalších festivalech?

Bylo to hodně vyrovnané. Na Louskáčku jsme vyhráli pár věcí v printu, kdežto ty nominace na Cannes byly hlavně za outdoor - a stejné práce na Louskáčku nezískaly nic. Každá cena má trochu jiná kritéria, každý porotce má trochu jiný vkus. Navíc každá reklama je trošku jiná, některou si zapamatujete snadno, jiná je komplikovanější součástí ucelené kampaně. Některé jsou snadno srozumitelné po celém světě, na druhé straně to, co jsme dělali pro Vodafone, je hodně lokální, a Louskáček je tak jediný festival, kde máme šanci získat nějakou cenu.

Pro ocenění si většinou na pódium chodí kreativní ředitel, ten se také ocitá v záři reflektorů a před mikrofony novinářů. V přítmí sálu pak často zůstávají copywriteři, accounti, traffic manažeři…

V Young & Rubicam pracuje na jednom projektu vždy celá skupina. Kreativci sice reklamě vdechnou duši a nápad, ale bez týmu, ve kterém pracují, by jim to bylo k ničemu. S těmi lidmi se vídáme každý den, pracujeme spolu, komunikujeme a na výsledcích naší práce je to znát. Nikdy to není a nebyla one-man-show jako v seriálu Mad Men, realita je jiná. Do některých kampaní toho samozřejmě dám víc, do některých míň, vždy ale jde o týmovou práci. Bez ní bych nebyl ničím. A vlastně nejde jen o tým, ale o celou agenturu - práce jiných týmů třeba nevyhrály, ale patří k Y&R Brands, takže ocenění Agentura roku patří logicky i jim. Výhry v soutěži jsou vždy kolektivním úspěchem, proto také všechny ceny vystavujeme ve společných prostorách - pokud se samozřejmě nejedná o individuální ocenění, jako je například Best of the Best na Agentuře roku, kde se vyhodnocují jednotliví lidé.

Vezete se na vítězné vlně, nebo to byla letos výjimka? Chcete zvítězit také příští rok?

Na tohle nemůže následovat žádná jiná odpověď, než že v to samozřejmě doufám. Před pár dny jsme získali bronzové ocenění od Art Director’s Clubu v New Yorku, čemuž říkám docela dobrý začátek letošní reklamní festivalové sezony.