Soutěž se letos konala již popatnácté. Přihlásilo se do ní rekordních 28 agentur s celkem 79 kampaněmi. Novinkou soutěže letos byla kategorie Malý rozpočet. Ta byla vyhrazená kampaním, jejichž externí náklady nepřesáhly milion korun. V této kategorii zvítězila Ogilvy Interactive s virální kampaní Shořela továrna na Fernet Stock. Jejím základem se stalo spontánní šíření šokující zprávy propojené se soutěžní facebookovou aplikací Pošli panáka. „Do hry o láhev Fernetu se zapojilo 264 tisíc unikátních návštěvníků, kteří si poslali milion a půl panáků,“ uvedl výkonný ředitel AKA Jiří Janoušek. Prodej fernetu přitom během kampaně vzrostl o 30 procent.
Slavnostní večer znovu uváděl Marek Hlavica |
Zlatá příčka v této kategorii přitom nebyla pro Ogilvy Interactive zdaleka jediná. Zlato si odnesla i v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing s kampaní Pomáhat je v módě pro Forum dárců, a zařadila se tak mezi nejúspěšnější agentury letošního ročníku. Vedle ní slavily velké úspěchy s jednou zlatou a jednou stříbrnou Mark BBDO a Ogilvy&Mather a se dvěma stříbrnými a jednou bronzovou McCann-Erickson.
Ani pro Stock Plzeň-Božkov jako zadavatele nebylo zlato v kategorii Malý rozpočet jediným oceněním. Agentury s kampaněmi pro tuto společnost získaly celkem dvě Zlaté a jednu stříbrnou Effie. Stock Plzeň tak má nejefektivnější reklamy na českém trhu.
Fernet, OgilvyInteractive a pan Vratislav s papáleninami 3. stupně
Uspěly i nekomerční projekty
Ocenění nezískaly pouze komerční projekty. Zlaté Effie v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing získaly agentury s kampaněmi pro Člověka v tísni a Forum dárců. „Když pouliční herci vybírali dvacet korun na charitu a dárce odměňovali krabičkou, v níž byla stejná částka peněz se vzkazem: „Příště si rozmyslete, komu pomáháte!“ nebyl to žert, nýbrž popularizace portálu Daruj správně, zaměřeného na rozvoj a stimulaci individuálního dárcovství,“ odůvodnila porota udělení zlata za kampaň Pomáhat je v módě.
Zástupci Mark/BBDO přebírají zlato za kampaň Skutečný dárek pomáhá pro nadaci Člověk v tísni |
Do projektu se nakonec zapojilo 185 organizací, na Facebooku vznikla komunita s 27 tisíci příznivci a prostřednictvím portálu bylo shromážděno přes 10 milionů korun, tedy padesátinásobek vložených nákladů. Ve stejné kategorii jako dvě výše zmíněné kampaně získala ocenění i kampaň pro Sčítání lidu.