Libor Pospíšil (Europark Štěrboholy): Zákazníci jsou loajální a jezdí častěji

Libor Pospíšil

Libor Pospíšil Zdroj: Archiv autora

Europark Štěrboholy sází na loajální zákazníky. Mezi tu největší skupinu pak patří rodiny s dětmi, které patří mezi nejvěrnější. Jaký je úspěch obchodního centra, které nenajdete v blízkosti stanice metra, jsme se zeptali jednatele Europarku Libora Pospíšila.

Jaký byl rok 2011 ve srovnání s předchozími lety? Dokážete už v procentech vyjádřit nárůsty či poklesy v některých segmentech? Jak se měnil letos trh?

Stejně jako v minulých letech zaznamenáváme i letos kontinuální nárůst návštěvnosti, i když ne tak silný, jako v předchozích letech. Aktuálně je to meziroční nárůst o čtyři procenta. Registrujeme sice trend klesající hodnoty průměrného nákupu, avšak zákazníci k nám přicházejí častěji. Největší aktuální nárůsty jsou v segmentu drogerie/parfumerie, naopak pokles zaznamenáváme u textilu a obuvi, což nepochybně ovlivnil velmi teplý a suchý podzim, neboť počasí se na nákupním chování odráží velmi výrazně.

Pro obchodní centra v konkurenčním prostředí jako je hlavní město je nutné neustále inovovat, přinášet nové možnosti prodeje a nabídek. Jak se změnilo vaše spektrum služeb/obchodů v letošním roce?

Již tak širokou nabídku našich služeb (k nimž patří zejména bohatá gastronomická nabídka, bankovní a poštovní služby, lékárna, čistírna, kadeřnictví, automyčka a mnoho dalších) jsme letos rozšířili o koncepty podporující zdravý životní styl – cvičící studio Vibrostation, a dietetické poradenství Naturhouse. Svoji novou pobočku u nás otevřela banka Reiffeisenbank a rozšířili jsme také nabídku módy, když na konci listopadu byla na ploše pět set metrů čtverečních otevřena prodejna značkové módy GATE.

Lze mluvit o tom, že to je reakce na změnu nákupního chování? Každoročně si necháváte od Incomy provádět výzkum na profil zákazníka obchodního centra Štěrboholy…

Profil našeho zákazníka se v posledních letech nezměnil – je to rodina se dvěma dětmi, autem, minimálně středoškolského vzdělání, s mírně nadprůměrnými příjmy a vyšším průměrným nákupem.

Jsou ve výzkumu nějaké posuny, zvláštnosti? A můžete porovnat meziročně?

Výzkumy meziročně porovnáváme a vyhodnocujeme. Zásadní změny nepozorujeme. Zaznamenáváme narůstající spokojenost s Europarkem ze strany zákazníků, kteří mají Europark jako hlavním nákupní místo. Dále je patrný určitý posun ve věkové skladbě dětí, které spolu s rodiči Europark navštěvují, což si vysvětlujeme tak, že máme stálé zákazníky, kteří navštěvují naše obchodní centrum a jejich děti s Europarkem doslova rostou…

Kromě definování zákazníků jste si nechali zjistit i jejich spokojenost. Jaké jsou závěry výzkumu v tomto ohledu?

Zcela spokojených je celkem 56 procent zákazníků, kteří nemají žádné výhrady. Pokud výhrady existují, týkají se většinou bohužel faktorů, které nedokážeme ovlivnit a změnit – především delší vzdálenosti a tím i složitější dostupnosti.

Je právě spokojenost hlavním momentem opakovaných návštěv?

Profil našeho zákazníka známe a vnímáme jej samozřejmě také jako svoji cílovou skupinu. To znamená rodiny s menšími dětmi. Proto se systematicky profilujeme jako rodinné nákupní centrum. Kromě rozhlehlé prodejny Puntanela (2500 m2) nabízíme doplňkové programy a aktivity. Před rokem jsme kompletně zrekonstruovali bezplatný dětský koutek v pirátském duchu, který navštíví průměrně denně na 300 dětí, přidali možnost uspořádat v něm dětské narozeninové párty Lollipop. V lednu otevíráme už posedmé jako jediné obchodní centrum v Praze ledovou plochu uvnitř pasáže, především dětem jsou věnovány víkendové zábavné programy, pravidelná nedělní divadelní představení a velmi populární letní minigolfový program. Pro dobrou informovanost našich návštěvníků vydáváme desetkrát ročně časopis Europark v nákladu 260 000 výtisků, který je distribuován ve spádové oblasti Europarku. Jeho prostřednictvím komunikujeme všechny významné eventy, které připravujeme, jako jsou módní přehlídky, otevření ledové plochy, zahájení minigolfové sezóny, akce a programy pro děti, dále aktuality z nabídky obchodního centra, otevření nových obchodů, akční slevy a aktuální tipy. Máme jedno z nejpohodlnějších podzemních parkovišť, které letos prošlo rekonstrukcí, při níž vznikla prostorná parkovací místa vyhrazená zákazníkům s dětmi a byl instalován napájecí stojan pro elektromobily, kola a skútry e-point.

Jeden faktorů úspěchu centra je dopravní dostupnost. Nejen pro auta a zásobování, ale především pak pro zákazníky, kteří využívají městskou hromadnou dopravu. V tomto mají velký benefit centra na metru…

Do Europarku přijíždí 85 % zákazníků autem a pořizuje zde velké rodinné nákupy. Samozřejmě je pro nás důležitých i těch zbývajících 15 % zákazníků, kteří využívají městské hromadné dopravy. Ve spolupráci s ROPIDem byly postupně zavedeny dvě autobusové linky 163 a 263, které přijíždějí přímo k vchodu do Europarku v intervalech 5–7 minut a mají návaznost na metro trasy A. Takže zákazník je z centra Prahy v Europarku do 25 minut. Midibusová linka 296, zavedená v roce 2011, propojuje místa ve východní části Prahy a jezdí v půlhodinových intervalech. Kromě tohoto spojení je doprava do Europarku zajištěna také bezplatnými mimopražskými autobusy ze vzdálenějších míst, jako jsou Zbraslavice, Zruč nad Sázavou a Žleby. Tyto autobusy jezdí do Europarku a zpět vždy druhou, třetí a čtvrtou sobotu v měsíci.

Pro novináře jste nedávno představili koncepční změny pro následující rok 2012. Čeho se týkají a proč s nimi přicházíte?

Vzhledem k tomu, že v současné době v Praze již prakticky nevznikají žádná další nová obchodní centra, zaznamenáváme rostoucí zájem obchodníků o dobře zavedené a fungující projekty se stabilní zákaznickou klientelou, k nimž Europark nepochybně patří. A vzhledem k tomu, že po deseti letech existence našeho obchodního centra vyprší část dosavadních smluv, chceme této příležitosti aktivně využít k repositioningu Europarku – směrem ke zkvalitnění zatraktivnění skladby našich obchodů – a představit v Europarku nové značky a úspěšné koncepty. S přípravou koncepce a realizací nám pomáhají společnosti Cushman & Wakefield a Retcon. Další změnou bude remodeling obchodní pasáže, který povede ke zkvalitnění pobytu zákazníků v Europarku a zvýšení počtu návštěv těch zákazníků, kteří jej prozatím navštěvují jen občas nebo náhodně.

Je to reakcí právě na vývoj trhu a výsledky výzkumu?

Naši zákazníci jsou ve své většině velmi loajální. Pro 58 % z nich je Europark hlavním nákupním místem. Přesto občas nakupují i jinde, což souvisí právě s absencí jejich oblíbených značek. Naším cílem je, aby se díky dalšímu zkvalitnění nabídky a prostředí už nemuseli ohlížet jinde a nakupovali pouze u nás.

Obchodní centrum Europark

Bylo vybudováno ve východní části Prahy, v těsném sousedství Jižní a Štěrboholské spojky. Je součástí silné a úspěšné společnosti SES Spar European Shopping Centers provozující 24 nákupních center v pěti evropských zemích – Rakousku, České republice, Maďarsku, Slovinsku a severní Itálii. Jejich celková rozloha je 700 000 m2. SES je společností patřící ke skupině SPAR Österreich.

Libor Pospíšil

Vystudoval Obchodně podnikatelskou fakultu na Slezské univerzitě v Karviné. Zde také získal vysokoškolský diplom. Před angažmá v Europarku pracoval pět let v marketingu Karlovarských minerálních vod. Na pozici manažera nákupního centra Europark Štěrboholy nastoupil Libor Pospíšil krátce po jeho otevření v roce 2002.