Mediokracie: Facebooková budoucnost

Facebook dělá velice šikovně všechno pro to, aby se bez něj lidé neobešli.

Facebook dělá velice šikovně všechno pro to, aby se bez něj lidé neobešli. Zdroj: Repro Strategie

Když Facebook vstupoval na burzu, po solidním růstu akcií následoval robustní pád a hned se objevily zasvěcené komentáře o přeceňování sociálních sítí. Když se podíváte na burzu dnes, pochopíte, proč už nikdo podobné nesmysly nevykládá.

V redakci stále máme několik jedinců, kteří buď facebookový profil nemají, nebo jej nepoužívají. Po poslední tiskové konferenci Marka Zuckerberga jim nejspíš nezbude nic jiného než si profil zřídit. Nebo také ne, což vysvětlím dále. Facebook se hodlá soustředit na zavedení „robotů“ do své nejrychleji rostoucí aplikace, kterou je Messenger. Ten nepředstavuje nic světoborného, ale sami přes něj posíláte zprávy nejspíš také. Je jednoduchý, rychlý a můžete přes něj snadno posílat fotky a videa.

Šance pro média

Nově prostě napíšete do Messengeru, že chcete objednat jídlo, taxi nebo (což nás na těchto stránkách zajímá nejvíc) chcete zasílat zpravodajství ze svého oblíbeného zdroje. Dovedete si představit, co to udělá s mediálním byznysem? A k tomu všemu ani nepotřebujete mít založený facebookový účet. Na jedné straně samozřejmě hrozí, že tradiční weby trochu ztratí smysl, nebo přinejmenším jejich homepage, ale na druhé straně je to šance. Nicméně jen pro ty, kteří to rychle pochopí.

Facebook nově také zpřístupnil vydavatelstvím nástroj Instant Articles, který zásadně zrychluje a zpříjemňuje čtení článků na sociální síti. Zuckerberg slibuje, že takový článek znamená o 20 procent více kliků, o 30 procent více sdílení a o 70 procent menší pravděpodobnost, že uživatel článek nedočte do konce. To nejsou malá čísla a především tato čísla znamenají více peněz pro vydavatele.

Applu navzdory

Každopádně to vypadá, že Facebook pomalu, ale jistě střídá na trůnu nejinovativnější firmy Apple, který v posledních letech nic zlomového nepředstavil. Někomu možná vadí, že Zuckerberg se hodně zaměřuje na hledání dalších byznys modelů, ale to nemusí být vůbec na škodu. Když budete na svůj podnik jen doplácet, podobně jako například Elon Musk, vaši budoucnost může ohrozit hned první krize. Facebooku nic podobného nehrozí.

Strategie 4/2016Strategie 4/2016 | Repro Strategie (Hynek Glos)

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v dubnovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst rozhovor s šéfem AKA a festivalu PIAF Markem Hlavicou, článek o kampani na podporu výročí Karla IV., o značce Dallmayr, která znamená prvotřídní kávu, čaj i lahůdky, dále rozhovor s marketingovým ředitelem AV Media Tomášem Přádou, který popisuje sbližování světa IT s audiovizí, či příběh spoluautora Fofoly, tedy marketingového ředitele Kofoly Karla Hrbka.
Strategie vychází 22. 4. 2016.