Měla by se omezit reklama v České televizi? - Výzkum STEM/MARK

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

V rámci našeho pravidelného internetového výzkumu nás tentokrát zajímalo, zda a jakým způsobem by se měla omezit reklama ve vysílání České televize. Respondenti si mohli tradičně vybrat z několika nabídnutých kategorií.

Téměř polovina respondentů by si přála úplnou absenci reklamy ve vysílání České televize a další pětina lidí podporuje poslanecký návrh na zrušení reklamy ve vysílání ČT2 a ČT4. Celkově by tedy dvě třetiny dotázaných uvítaly omezení reklamy alespoň ve vysílání na ČT2 a ČT4. Zachování současného rozsahu reklamy podporuje necelá třetina osob. Jen drobné procento hlasovalo pro omezení reklamy v „netelevizních“ projektech. Z hlediska věku, vzdělání, pohlaví, bydliště a velikosti obce nejsou ve struktuře odpovědí významné rozdíly.

Podle navrhované novely se na stanicích ČT1, ČT24 a na webu ČT nemá objevit již vůbec žádná reklama, na kanálech ČT2 a ČT4 má reklama zůstat v rozsahu 0,5 procenta vysílacího času. Zároveň Česká televize přestane odevzdávat z reklamních příjmů 150 milionů korun do fondu na podporu kinematografie. Tato povinnost má přejít právě na soukromé televize, a to ve výši dvou procent hrubých příjmů z reklamy. Podle některých reklamních agentur ale zamýšlené zrušení reklamy může narušit celý trh a nakonec mohou v konečné fázi některé produkty i podražit. Senátoři proto navrhují, aby v ČT zůstala reklama zachovaná, Česká televize by ale musela odevzdávat 12,5 milionu korun do Státního fondu kultury.

Měla by se omezit reklama v České televizi?Měla by se omezit reklama v České televizi?

Výzkum byl proveden na online panelu prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 547 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor populaci ve věku 15-59 let s připojením na internet.