Měla by se omezit reklama v České televizi? - Výzkum STEM/MARK

Téměř polovina respondentů by si přála úplnou absenci reklamy ve vysílání České televize a další pětina lidí podporuje poslanecký návrh na zrušení reklamy ve vysílání ČT2 a ČT4. Celkově by tedy dvě třetiny dotázaných uvítaly omezení reklamy alespoň ve vysílání na ČT2 a ČT4. Zachování současného rozsahu reklamy podporuje necelá třetina osob. Jen drobné procento hlasovalo pro omezení reklamy v „netelevizních“ projektech. Z hlediska věku, vzdělání, pohlaví, bydliště a velikosti obce nejsou ve struktuře odpovědí významné rozdíly.
Podle navrhované novely se na stanicích ČT1, ČT24 a na webu ČT nemá objevit již vůbec žádná reklama, na kanálech ČT2 a ČT4 má reklama zůstat v rozsahu 0,5 procenta vysílacího času. Zároveň Česká televize přestane odevzdávat z reklamních příjmů 150 milionů korun do fondu na podporu kinematografie. Tato povinnost má přejít právě na soukromé televize, a to ve výši dvou procent hrubých příjmů z reklamy. Podle některých reklamních agentur ale zamýšlené zrušení reklamy může narušit celý trh a nakonec mohou v konečné fázi některé produkty i podražit. Senátoři proto navrhují, aby v ČT zůstala reklama zachovaná, Česká televize by ale musela odevzdávat 12,5 milionu korun do Státního fondu kultury.
Výzkum byl proveden na online panelu prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 547 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor populaci ve věku 15-59 let s připojením na internet.