Ondřej Zach z HBO pro Strategii: Televize není sprosté slovo

Ondřej Zach, jednatel a šéf HBO Europe

Ondřej Zach, jednatel a šéf HBO Europe Zdroj: Repro Strategie (Tomas Novak)

Česká pobočka HBO vzbudila pozornost nejprve svými původními dokumentárními projekty, následovaly ty hrané, nárůst předplatitelů a filmařské ceny. V prosincovém čísle měsíčníku Strategie jsme vyzpovídali jednatele českého HBO Europe Ondřeje Zacha.

V prosincové Strategii se dále dozvíte, že trh public relations ožívá díky startupům, regionálním výrobním firmám a také jednotlivcům, zatímco velké firmy na něm šetří. Přečtete si o reinkarnaci značky Leica a o nových projektech bývalého mluvčího Petra Dimuna.

Strategie přináší rozhovor s Ondřejem Zachech z HBO EuropeStrategie přináší rozhovor s Ondřejem Zachech z HBO Europe | Repro Strategie (Tomas Novak)

Ondřej Zach, šéf HBO Europe, v rozhovoru pro Strategii říká, že největší roli nehraje v HBO marketingový aspekt, ale zajímavost tématu, kvalita projektu, to, jaký lze očekávat zájem mezi našimi diváky, a nikoliv to, jak program přijme která cílová skupina. „Kdybychom se rozhodovali jen z marketingového hlediska, formát Terapie by nevznikl. Takový seriál se bude vždy prodávat hůř než rodinný seriál,“ říká Zach.

Mnohé ambiciózní filmové projekty se přesouvají z kin na televizní obrazovky. Co tento trend způsobilo?

Na celém světě se svoboda filmové tvorby přesouvá do kabelových a jiných televizí. Souvisí to s vývojem audiovizuálního trhu i změnou toho, jak je obsah konzumován. Tradiční producenti Hollywoodu změnili v důsledku vývoje v návštěvnosti kin svoje zaměření směrem k velkým blockbusterům, které pro ně znamenají jistější investici, a to nepřeje autorským projektům. Segment malých zajímavých filmů utrpěl a zmenšil se. Proto řada věcí už nevzniká pro plátna. Výroba hraných produktů je také spojena s vývojem kabelového trhu.

Další hráči, kteří se na něm objevují, jdou ve stopách HBO a kopírují strategii vlastní tvorby, kterou před dvaceti lety právě HBO vytyčilo. Vznikl tak nový svobodný prostor pro autory, ke kterým se Hollywood zachoval macešsky. To se týká rovněž evropských poboček HBO, a tedy i nás. Výrobní technologie se svou digitalizací natolik zlevnily, že umožňují televizní produkci přiblížit se kvalitativně produkci filmové. Navíc digitální technologie změnily rytmus lidského života i způsob přístupu lidí k audiovizuálnímu obsahu. Vše je dostupné z domova.

Ondřej Zach, jednatel a šéf HBO EuropeOndřej Zach, jednatel a šéf HBO Europe | Repro Strategie (Tomas Novak)

Je to výhodné i ekonomicky?

Jen akvizicí zahraničních děl se rozvoj kanálu nasytit nedá. Trh v televizi a obecně v audiovizi se velmi dramaticky změnil. A také způsob, jakým lidé k nabídce přistupují a jak o ní přemýšlejí. Filmová produkce se stává běžně dostupnou komoditou. Filmové nosiče se dříve dovážely ze zahraničí, půjčovaly ve videopůjčovnách, nebo se čekalo na určitý den, kdy uvidíte konkrétní film v televizi. Nic z toho už není pravda. Dnes chce divák všechno hned, nehodlá čekat.

Celý rozhovor a další zajímavé informace naleznete ve Strategii č. 12, která vychází 23. prosince.