Petr Vladyka: FTV Prima zamířila k prima rodině

Petr Vladyka

Petr Vladyka Zdroj: Petr Kubin

V souboji s Novou chceme používat jen čestné zbraně, říká programový ředitel FTV Prima Petr Vladyka. Podle něj je postavení konkurenční televize dané historicky a nemusí trvat věčně.

Školní rok jste symbolicky zahájil 1. září příchodem do FTV Prima. Baví vás dělat programového ředitele?

Já jsem tou prací nadšený. Po tolika letech na jednom místě to byl možná trochu krok do tmy, ale mám tolik nových starostí a potkávám tolik nových lidí, že to nemůžu nazvat jinak, než že je to strašně zábavné.

Televizní byznys je vlastně o zábavě…

Tenhle byznys je hlavně o zábavě a ten, kdo z toho dělá vědu, nemůže podle mě uspět. Máte pochopitelně k dispozici nějaká čísla a výzkumy, ale ty by měly plnit spíš servisní funkci. Hlavní je, aby vás to bavilo - a když to baví vás, mělo by to bavit i diváky a obráceně.

Využil jste něco ze své praxe v rádiích?

Zní to možná jako klišé, ale pro mě je to celé o práci s lidmi, a to jak v případě televizní obrazovky, tak rozhlasového přijímače, zároveň je to i o práci s lidmi, které pak mám v rámci svého týmu na starosti. Televize je primárně pořád jen médium, i když má pochopitelně výhodu v tom, že kromě zvuku má k dispozici i obrázky, a na to konto jí logicky protékají výrazně větší peníze. Rádio je mnohem jednodušší v tom, že když vám do vysílání nepřijde host, dáte prostě dvě písničky navíc. Když vám nepřijde host do pořadu v televizi, musíte nasadit jiný půlhodinový pořad, který vám pak chybí někde jinde - a tak pořád dokola.

Evropu 2, komerční dvojku rozhlasového trhu, jste vyměnil za Primu, která je pro změnu dvojkou televizní. To si takhle vybíráte schválně?

Takhle bych to rozhodně nenazval. Já mám, vzhledem ke své ješitnosti a vůbec obecnému naturelu své povahy, v zásadě vždy ty nejvyšší ambice. Ne, že bych neuměl prohrávat, ale prohrávám zkrátka nerad. U rádií jsou některé věci navíc podmíněné technologicky - čistě z pohledu technologie, resp. pokrytí, by měla být Evropa 2 daleko za svými nejbližšími konkurenty, tedy Impulsem či Frekvencí 1. Ve skutečnosti je to tak, že s nimi nejen drží krok, ale v některých ohledech je i poráží. Co se týče naší konkurence „z Kopce“, její pozice je v tuto chvíli do značné míry již pouze otázkou historického rozložení sil na trhu - rozhodně si nemyslím, že ta pozice dvojky musí být věčná.

Jaké zbraně chcete v souboji s konkurencí z Kopce - tedy s Novou - používat?

Čestné. Třeba Evropa 2, kde jsem před svým příchodem pracoval, sice nebyla jedničkou na trhu, avšak pro svou cílovou skupinu měla image vybudovanou tak, že tím nedostižným číslem jedna byla. To samé se, myslím, dá v tuto chvíli říci i o Prima televizi - říkám to, aniž bych chtěl vzdávat ambici dostat se s Prima family na pozici první televize na trhu. Jako kdyby z nějakého historického důvodu a setrvačnosti lidé na Novu koukají pořád. I kdybychom ve faktických číslech nebyli před ní, tak ve chvíli, kdy nás lidé budou vnímat jako toho, kdo udává tón a na koho se dívají nejraději, budu to považovat za naplnění oné vize. A pokud jde o ty zbraně, podle mě je bez ohledu na něco, co se jmenuje „kontraprogramming“, pro úspěch každého mediálního subjektu primární, aby zůstal sám sebou. Minimálně z 85 procent bychom se tedy měli držet vlastní vize a jít si za ní. Podle mě je právě tohle cesta k úspěchu…

Vysílací schéma se tvoří dost dopředu, takže se zatím žádné vámi iniciované změny projevit nemohly…

Já jsem na Primu nastoupil na začátku září, takže můj vliv se zčásti projeví na schématu Prima family na podzim 2012 a naplno pak na jaře 2013. Tedy pokud někoho do té doby zásadně nenaštvu - což bych samozřejmě nerad.

Tak to by se vaší prací chlubil váš případný nástupce.

Lépe bych to neřekl. Ale pořád by tam byl posun o půl roku.

I tak se mi zdá, že jste se v programu poučili z některých nejistých kroků z jara 2011 a jakoby více nacházíte sama sebe.

Tohle je spíš subjektivní pocit. Já jsem přesvědčen o tom, že jsem nastoupil do hodně dobře rozjetého vlaku s tím, že ve vysílacím schématu jsou, celkem přirozeně, místa silná i slabší, o kterých nejspíš mluvíte. V danou chvíli je to ale dle mého názoru spíš o detailech a jednotlivostech, které schématu Prima family scházejí - možná ještě ne k dokonalosti, ale k ještě většímu výkonu určitě.

Předpokládám, že se při odhalování takových slabých míst řídíte hlavně čísly. Nebo na to máte nějaký svůj recept?

Čísla jsou určitě dobrým vodítkem, nicméně je to opravdu spíš o jednotlivostech. Když budu konkrétní, jde o slot „čtvrtek 20 hodin“, kde byla na podzim na Prima televizi vysílána zábava, která evidentně úplně zábavná nebyla. Kdyby tu nějaký obecný recept, na který přijdu, byl, projeví se spíš až na podzim 2012 ve schématu Prima family. V tuto chvíli každopádně tohle slabé místo intenzivně řešíme.

Prime time je tím hlavním, o čem se v televizích mluví. Jakou programovou taktiku ale požíváte pro ostatní denní dobu?

Máte pravdu, že prime time je nosný, jedinečný, nejdůležitější a tak dále. Pochopitelně se ale snažíme i v ostatních částech dne, protože výsledek je pak mimo jiné i o flow sledovanosti v průběhu celého dne. Denní schéma je primárně o akvizičních seriálech či filmech, zároveň se ale také snažíme vytěžit maximum z toho, co máme k dispozici z vlastní tvorby, například jde o reprízování hyperúspěšného Prostřeno!.

Když jsme u vlastní tvorby, jak moc je pro vás důležitá? Budete zvětšovat její objem?

Vlastní tvorba bezesporu určuje tvář televize, což platí nejen pro náš hlavní kanál Prima family, ale i pro Prima Cool a pro Prima love. S kolegy jsme absolvovali začátkem listopadu zajímavý workshop ve Švédsku na téma „úspěch tamní TV6“, což je de facto ekvivalent kanálu Prima Cool, který se po necelých třech letech své existence víceméně zastavil na určité sledovanosti. Potvrdilo se nám, že další růst je možný právě hlavně díky tzv. vlastní tvorbě. Na Prima Cool tak určitě k rozšíření vlastní tvorby dojde, to samé plánujeme i u Prima love. Na Prima family je vlastní tvorba myslím nastavena velmi zřetelně - ať už jsou to věci typu Pohlreich, Doktorka, Cesty domů, Prostřeno! nebo zábavné pořady jako Nikdo není dokonalý. Troufnu si říci, že na Prima family jsme aktuálně na jakémsi funkčním ideálu.

Produkci máte velkou, přesto se některé nové formáty hlavně na Prima televizi na jaře 2011 nepovedly. Testujete si je dopředu, nebo je to spíš průzkum bojem?

Testuje se pokaždé, ale test je vždycky jenom test a jde tedy jen o určitou nápovědu. Prima obecně testuje to, u čeho vidí nějaký potenciál, ale i mistr tesař se někdy utne…

Do ledna jste vstoupili jako nová televize. Co se ale změnilo v programu?

Celé to je tak, že jedním z posledních pořadů Prima televize - tak, jak ji diváci znali - byl živý silvestrovský večer v režii Jiřího Adamce, který se točil a vysílal z aquaparku v Čestlicích. Ráno v 5:59 Prima televize přestala vysílat a od šesti hodin začala vysílat nová televize Prima family. Máme za sebou tedy regulérní kompletní launch nového televizního kanálu.

A tedy s jakým programem?

Prima family v sobě má koncentrovat to nejlepší z něčeho, čemu dlouhodobě říkáme vize moderní rodinné televize. Kromě některých oblíbených pořadů, které přešly na novou Prima family, se objeví řada novinek. Už teď můžu jmenovat třeba Arénu národů, kterou na obraz nasazujeme začátkem února, ale hlavní náběh nových i osvědčených pořadů orientovaných na rodinnou zábavu začne až v hlavní sezoně…

Jaké novinky máte pro rok 2012 připravené u svých menších kanálů?

Možná jste si všiml, že na Prima Cool jsme letošní Vánoce komunikovali jako „poslední“, což je takový pokus o vtip, který si hraje s vizí, že podle kalendáře jihoamerických Mayů letos „skončí svět“. Rok 2012 by měl být na Prima Cool tedy rokem apokalyptickým, takže jsme nakoupili relevantní zahraniční formáty. Za tímto účelem jsme otevřeli dvě programová okna, další podrobnosti si ale ještě nechám pro sebe. Není dále tajné, že od 2. února budeme na Prima Cool každý čtvrtek vysílat nový lifestylový magazín MenZone, který by se měl stát - stejně jako je TopStar magazín pro Prima family - vlajkovou lodí tohoto kanálu. Moderovat ho budou dva „kluci“, kteří budou komentovat to, co se nás, „mužů v progresivním věku s nějakou perspektivou“, aktuálně dotýká. Na jaře 2012 také chystáme pokračování Těžké dřiny, která se na podzim loňského roku bezesporu povedla.

A pokud jde o Prima love?

Tam připravujeme dva nové formáty, které by měly tvář televize výrazně posunout, nicméně oba jsou zatím polotajné. Veškeré informace zveřejníme na tiskovce 24. ledna.

Petr Vladyka (1974)

V 90. letech sbíral zkušenosti v cestovním ruchu, v letech 1999-2003 působil v Universal Music jako Radio Promotion Manager. Poté byl až do roku 2010 ředitelem rádia Evropa 2. Mezi prosincem 2010 a srpnem 2011 byl ředitelem programu slovenské stanice Europa 2. V září 2011 nastoupil na FTV Prima do funkce ředitele programu.