Hit dne? Antropomarketing
Zapomeňte na internetové ankety a mladíky u vchodů do metra s dotazníky v rukou. Chcete-li být fakt in, najměte si pár sociokulturních antropologů a hrr do terénu. Tak to alespoň dělá americká konzultační firma ReD Associates. Na popud svého klienta, nejmenovaného výrobce kořalky, začala vysílat zvědy na soukromé večírky, aby zjistila, jak se lidé chovají, když pijí například vodku.
Vyšlo najevo leccos zajímavého. Když se slaví doma, na značce a kvalitě sejde podstatně méně než při popíjení v pohostinských zařízeních; nejlevnější ovocné pseudolikéry jsou tam na roveň dvanáctileté skotské Chivas Regal, kupříkladu. To, na čem záleží, je „story“ a „zážitek“. To je zjištění, jehož je schopen pouze antropomarketing nebo obzvláště svědomitý kvantitativní průzkum kořalky (pokud to není náhodou totéž).
ReD Associates nyní spolu s klientem vymýšlejí, jak story a zážitky prodávat rovnou, prefabrikované. Koupíte si láhev ruské vodky a hned jste mužikem od Čeljabinsku, pokud je zrovna tohle v pátek večer vaším cílem. Scanner v té souvislosti napadá dosud takřka nemyslitelné: totiž, že pokud ReD a jejich klient ve své snaze uspějí, uzrál čas na abstinenci. Nebo na kariéru rešeršního antropomarketingového pracovníka, samozřejmě.
BP (ne)bude u soudu
Britská naftařská společnost BP a americké úřady se připravují na začátek soudní miliardové megabitvy, v níž půjde o vyčíslení odpovědnosti za škody napáchané výbuchem podmořské ropné plošiny Deepwater Horizon v roce 2009 a následného masivního úniku ropy do moře u pobřeží USA.
Pro BP to bude bitva finanční i na poli public relations (pro srovnání, Exxon dokázal po havárii tankeru Exxon Valdez v roce 1989 u soudu snížit pokuty z navrhovaných pěti miliard dolarů na desetinu, ale agresivním vedením sporu proti sobě poštval veřejné mínění). Prozatím se BP spokojila s tím, že se snažila část viny za neštěstí svalit na své dodavatele, firmy Halliburton a Transocean.
Je však možné, že nakonec ze soudu sejde: administrativa prezidenta Obamy přišla s návrhem mimosoudního vyrovnání v podobě paušální pokuty ve výši 16 miliard dolarů. Vtip je v tom, že devět z řečených miliard by bylo vnímáno jako pokuta podle různých zákonů o ochraně životního prostředí, nikoli podle přísnějšího zákona o ochraně čistoty vody. V čem je rozdíl? Inu, v prvním případě si lze pokutu odečíst z daní.
Ropná katastrofa v Mexickém závlivu stále ovlivňuje hospodaření BP |
Yahoo! na cestě do 19. století
Také už jste zapomněli, kolik lidí se za poslední dva roky vystřídalo na židli generálního ředitele Yahoo! Inc.? Dosud poslední nájemník tohoto promiskuitního kusu nábytku, Marissa Mayerová, dělá všechno, aby na ni nezapomněli alespoň zaměstnanci (když už nikoho jiného její firma moc nezajímá). Nařídila, aby všichni ti, kteří dosud pracovali z domova, začali zase hezky chodit do práce, jako za císaře pána.
Slovo odborníka: John Challenger, šéf konzultační firmy Challenger Gray & Christmas, tvrdí, že lidé pracují efektivněji doma, ovšem větší inovativnosti dosahují, stýkají-li se v práci s kolegy. Scanner (jenž toto píše z domova) by doplnil ještě jeden zákon: zaveďte do práce open space a všichni lidé s alespoň půlkou mozku udělají, co bude v jejich silách, aby se tam ukazovali co nejméně. Hodně štěstí, paní Mayerová.
Oscarový likér
Ještě jednou alkohol. Celoamerická televize ABC porušila tabu: v jedné z komerčních přestávek vyhlašování Oscarů odvysílala spot propagující likér Baileys (výrobce Diageo). Společnost mu dělaly spoty běžnějších inzerentů – Hyundai, J.C. Penney a McDonald’s. Ačkoli pivo a víno se v televizní reklamě objevují pravidelně, televizní společnosti se dosud zdráhaly vysílat spoty propagující tvrdý alkohol. Revoluční čin televizi ABC patrně projde. Jak oznámila firma Diageo, Baileys je nápoj určený primárně pro dámy. V dnešních Spojených státech, posedlých genderovými otázkami, proto dost možná dostane zelenou snáz než alkoholické nápoje hodné toho jména.
Oscar
Zase Bloomberg
Newyorský starosta Michael Bloomberg, jehož záliba v zákazech všeho alespoň trochu příjemného nachází konkurenci pouze u Tálibánu, tentokrát vytáhl proti reklamě na dámské hygienické potřeby. Jeho úřad nepovolil natáčet v parku na Washingtonově náměstí reklamu, jejíž součástí byl výraz „vagína“. Až když agentura Kotex Ogilvy vypustila problém s povolením do éteru přes sociální média, starosta vyměkl. Jak je ovšem známo, Bloomberg odpouští, ale nezapomíná; napříště se tedy lze dočkat například zákazu pohlavních ústrojí v Central Parku, odhaduje Scanner.
Pistorius znovuzrozený?
Pokud si v následujících týdnech začnete myslet, že střílet milenky je vlastně docela dobrý nápad, bude v tom (kromě případných osobních zkušeností) mít nejspíš prsty Angličan jménem Stuart Higgins. Někdejší šéfredaktor deníku The Sun, jenž přesedlal ze žurnalistiky na PR, odcestoval na konci února do Jihoafrické republiky za svým nejnovějším klientem, atletem Oscarem Pistoriem. Prominentní beznohý sprinter osvědčil 14. února přesnou mušku, když přes zavřené dveře čtyřmi ranami zastřelil svoji přítelkyni. Od té doby Pistorius tvrdí, že to udělat vlastně nechtěl; jestli o tom Higgins dokáže veřejnost přesvědčit, máme tu novou PR hvězdu první velikosti.
Oscar Pistorius |
Velcí a malí
Jenom osmnáct procent velkých reklamních společností poskytujících fullservis se „dobře orientuje v digitálním prostředí“, zjistila americká konzultační firma RSW/US v průzkumu mezi 174 společnostmi z žebříčku Fortune 500. Před třemi lety to bylo 22 procent. Může to znamenat několik věcí: a) velké firmy krutě zaspaly dobu; b) ve vedení firem se zvýšil počet ICT gramotných lidí; c) digitální prostředí není tak důležité, jak lidé oslnění ajťáckými vymoženostmi mají za to. Scanner si netroufá tipovat, která z možností se pravdě blíží více.