Scanner: Zlodějna s grácií

A pak už v Doněcku naplno propukne kult fotbalového míče.

A pak už v Doněcku naplno propukne kult fotbalového míče. Zdroj: E15

Peníze jsou to, oč tu běží. Ví to třeba FIFA, která svojí korupčnickou politikou rozeštvala své stálé partnery – naštěstí až poté, co podepsali prodloužení smlouvy. Spokojení jsou ale ve výsledku všichni.

Visa se probudila

Ne že by si v řečené firmě na kreditní karty řekli, že lichva je nepěkná, to zase ne. Ale aspoň se postavili proti korupci v mezinárodním fotbalovém spolku FIFA, která bije do očí. „Očekáváme, že FIFA se zachová správně a rychle najde řešení problému s transparentností.“ To je eufemismus pro systémovou korupci, již přiřkla konání světových šampionátů v letech 2018 a 2022 Rusku a Kataru. Probuzení ve Vise však přichází až poté, co prodloužila sponzorskou smlouvu s FIFA právě do roku 2022.

Naproti tomu firma Sony, jejíž fotbalový kontrakt vyprší na konci letošního roku, prodloužení odmítla; s protestem se ozvala i Coca-Cola. Znamená to, že proti korupci zvedli (alespoň symbolicky) hlas tři ze šesti hlavních sponzorů FIFA, zatímco Emirates, Kia–Hyundai a Adidas drží hubu a krok.

Big Mac na míru

V McDonald’s taky nevědí, co by si počali. Ve dvou tisících (z celkových 14 tisíc) svých amerických restaurací bude firma nabízet speciální softwarovou vymoženost, jež umožní hostům pomocí dotykového displeje vybrat si ingredience do objednaného jídla podle vlastního uvážení. Nechcete tu příšernou kmínovou okurku? Žádný problém. Rajče navíc? Jistě, pane. Korporace proslulá standardizovaným jídlem tak reaguje na globální pokles prodeje o 2,2 procenta (za listopad v meziročním srovnání); tržby v USA se propadly rovnou o 4,6 procenta. Chová se podobně, jako kdyby se fotbalisté rozhodli hrát s hranatým balonem, napadá Scanner.

Bankovní kreativita

„Dobrý den, já jsem herec, kterého si najala banka Nordnet,“ říká aktér spotu této švédské banky. „Dostal jsem osm tisíc dolarů, abych vám řekl, oč je Nordnet lepší než jiné banky. Vybrali si mě, protože jsem hezčí než jejich skutečný generální ředitel. Čtu z nápovědy umístěné nad kamerou. Je tam napsáno, že Nordnet má nižší poplatky a lepší internetové bankovnictví než ostatní.“ I klade si Scanner zcela zbytečnou otázku, je-li zlodějna s grácií lepší než bez ní.

Návod v piksle

I další finanční ústavy se pustily do humoru, zábavy a takových věcí, které vás obvykle v souvislosti s financemi napadnou jako první. Americká Umpqua Bank prodává piksly ve tvaru plechovek na nápoje, v nichž najdete kompletní návod na přechod od jedné banky k druhé. Norská DNB zase skoupila veškerý reklamní čas celého jednoho listopadového dne na nejsledovanější tamní televizi TV2 a nechala vysílat videa, která jí za tím účelem lidé zaslali.

Ilustrační fotoIlustrační foto | CC BY-SA 2.0: grace_kat

Celkem to vyšlo na dvě a půl hodiny; banka nezveřejnila, kolik televizi zaplatila, ale povědomí veřejnosti o její 24hodinové zákaznické službě stouplo ze 35 na 72 procent. Scanner by moc zajímalo, jestli tohle čte někdo z bank působících v Česku.

Věčná spravedlnost

Sociální média, platforma stvořená pro pozérská gesta všeho druhu, se mohla v listopadu strhat rozhořčením nad bezlaktózovým mlékem značky Fairlife, jež patří do širokého portfolia výrobků firmy Coca-Cola. Hněv vyvolal televizní spot, v němž z nějakých důvodů vystupují spoře oděné dámy. Hádáte správně: ponižuje to celé ženské pohlaví, kykyryký, atakdále, blabla, kokodák. Firma, jak je dobrým zvykem, neřekla, ať si prudérně-feminističtí sociální medialisté políbí šos, nýbrž stáhla ocas (mezi pomyslné korporátní půlky) i spot (z obrazovek). Na druhé straně, přemítá Scanner, když už jednou někdo prodává mléko bez mléka, v podstatě si za takové potíže může sám.

Daniel DeylDaniel Deyl | Repro StrategieDaniel Deyl