SIMAR: Rok 2012 přinesl agenturám mírný růst obratů

Hana Huntová - žena v čele SIMAR

Hana Huntová - žena v čele SIMAR

V roce 2012 se obrat výzkumu trhu a veřejného mínění stabilizoval na 2 350 milionů korun a vykázal dokonce mírný, 2% růst oproti roku 2011 (2 300 mil. Kč).

„Dvouprocentní růst je, výzkumnicky řečeno, v rámci statistické chyby, v současné ekonomické situaci se však dá považovat za úspěch. Růst výzkumu trhu může být také barometrem ochoty firem zlepšovat své aktivity a i ochotu vytvářet a testovat inovace, které mohou vést k dalším úspěchům budoucnosti,“ komentuje výsledky rolu 2012 výkonná ředitelka Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR Hana Huntová.

Data pro předběžný odhad obratu trhu za rok 2012 poskytlo kromě dvanácti členských agentur SIMAR také dalších jedenáct agentur (celkem tedy 23), zbytek trhu, 25%, byl dopočítán odhadem. Trh nabízí širokou škálu agentur, od menších, specializovaných po agentury s mezinárodním působením a širokou nabídkou nástrojů a řešení. Obratové rozsahy uvádí následující tabulka:

Obraty výzkumných agentur v roce 2012Obraty výzkumných agentur v roce 2012

Výhled na rok 2013 se podle SIMAR jeví jako optimistický, 85 procent agentur předpokládá růst, popřípadě podobný obrat jako v předešlém roce. 20 procent dotazovaných agentur dokonce očekává dvouciferný růst obratu. Zdroje růstu lze vysledovat hlavně v segmentu zákaznické zkušenosti, tedy retail, shopper a mystery shopping.

Zkušenosti českých profesionálů ve výzkumu trhu v poslední době jsou také využity v regionálních projektech, kde se Česká republika stává regionálním analytickým centrem regionu. Nové příležitosti zřejmě čekají marketingový výzkum v technikách poháněných internetem.