STEM/MARK: Čte internetová populace denní tisk?

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Exkluzivně pro Strategii zjišťovala výzkumná společnost STEM/MARK, jak je na tom internetová populace se čtením denního tisku.

Denní tisk v elektronické (online) podobě čte naprostá většina internetové populace (94 %), zatímco tisk v „opravdové“, tištěné podobě pouze tři pětiny (62 %) z této populace. Oba formáty, tedy jak elektronický, tak tištěný, pak čte 59 procent internetové populace.

Rozdílně vypadá rovněž frekvence čtení těchto dvou formátů. Zatímco online podoba se čte převážně denně (61 % čtenářů), tištěná spíše několikrát týdně (37 %), nebo dokonce jen jednou týdně (33 % čtenářů).

Dvě třetiny čtenářů tištěných novin v internetové populaci si je také koupí (67 %), ať již v obchodě (53 %), nebo ve formě předplatného domů (24 %). Důvodem k nákupu je nejčastěji potřeba „být v obraze“, mít přehled o aktuálním dění (34 %). Zejména pro Pražany je častou motivací nějaká zajímavost nebo příloha (19 %). Mladí lidé do 30 let chtějí mít „po ruce něco ke čtení“, lidé středního a staršího věku více zajímá TV program. Pro 9 procent znamenají tištěné noviny tradici, zvyk. Naopak důvody proti nákupu spočívají nejčastěji ve zpoplatnění tištěné formy oproti elektronické (36 %),
„zbytečnosti“ (15 %), tedy skutečnosti, že nepřinášejí žádné další informace oproti elektronické formě, a také v nepraktičnosti (11 %).

Oblasti zájmu, tedy důvody, proč denní tisk čteme, se u online a tištěné formy neliší. Jde o všeobecný přehled (83 % elektronický a 80 % tištěný formát), domácí zpravodajství (zhruba 75 %) a zahraniční zpravodajství (zhruba 33 %). Muže zajímá sport (40 % elektronický a 46 % tištěný formát) a ekonomické zpravodajství (zhruba 25 %). Ženy více zajímají bulvární zprávy, „drby“ (40 % elektronický a 44 % tištěný formát) a kulturní přehled (zhruba 25 %).

STEM/MARK: Čte internetová populace denní tisk?STEM/MARK: Čte internetová populace denní tisk? | STEM/MARK, Strategie