STEM/MARK: Jak vnímáme vlastnické mediální veletoče

Časopisy, noviny, ilustrační foto

Časopisy, noviny, ilustrační foto Zdroj: Repro Strategie

Fakt, že v posledním roce proběhly změny majitelů vlivných českých médií, zaznamenaly zhruba dvě pětiny české internetové populace. Znalost poměrů na poli mediálních vlastníků souvisí se stupněm dosaženého vzdělání, ale i s velikostí místa bydliště – lepší povědomí mají velkoměsta, respektive Praha.

Z konkrétních vlastníků významných médií je podle očekávání nejznámější Andrej Babiš, jehož aktivity v této „branži“ neunikly třetině české internetové populace. O něco častěji je jeho jméno spojováno s deníkem Dnes a serverem iDnes (spontánně je jmenovalo 14 % respondentů) než s celou mediální společností Mafra (12 %), která zahrnuje i další subjekty (Lidové noviny, Metro, TV Óčko a další). Výrazně slabší povědomí mají Češi o spojení dalších jmen s vlastnictvím médií – Zdeněk Bakala (spontánně 5 %), Daniel Křetínský (2 %) nebo Petr Kellner (2 %).

Pokud příchod nových vlastníků médií Češi nějak hodnotí ve smyslu dopadu na práci novinářů a samotný obsah médií, tak je to spíše negativně (36 %) nebo neutrálně (27 %). Jako ohrožení vnímají tyto změny častěji lidé, kteří se o ně zajímají, s vysokoškolským vzděláním, z velkoměst a muži.

Vliv nových vlastníků médií na novinařinuVliv nových vlastníků médií na novinařinu | Repro StrategieVýzkum byl proveden 27.–31. 3. 2014 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 515 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor internetovou populaci ve věku 15–59 let. Zdroj: STEM/MARK, Strategie, březen 2014

I tendenci z poslední doby, a sice kumulaci vlastnictví médií do rukou několika silných finančních skupin, považuje česká internetová populace za převážně nesprávnou (81 %). Pokud se ale ptáme, zda je lepší, aby média přecházela do vlastnictví českých, nebo zahraničních investorů, pak jednoznačně vítězí ti čeští (72 %).