STEM/MARK: Selfpromo na Facebooku politikům příliš nepomůže

Sociální sítě hýbou světem

Sociální sítě hýbou světem Zdroj: archiv

Výzkumná agentura STEM/MARK tentokrát pro Strategii zjišťovala, jak česká veřejnost nahlíží na selfpromo politiků na sociálních sítích.

Tři čtvrtiny respondentů tento druh politického marketingu již zaznamenaly, častěji to byli mladí lidé, muži a respondenti s nadprůměrnými příjmy. Nejčastěji si lidé všimli aktivit Andreje Babiše, kterého uvedla pětina dotázaných, na druhém místě následuje Tomio Okamura, jehož sebepropagaci zaznamenal každý desátý člověk. Většinou si ale lidé nevybavují, jak a čím konkrétně se který politik prezentuje. Ti, kteří ano, si nejčastěji vybavili negativní vyjádření Tomia Okamury směrem k imigrantům.

Pokud jde o sledovanost politických témat, sociální sítě zatím stále o délku prohrávají s televizí, jsou však srovnatelné s tiskem a rozhlasem. Politiku na sociálních sítích pravidelně vyhledává 22 procent dotázaných, v TV je to dvakrát více.

Jak často využíváte následující informační zdroje, pokud jde obecně o politické názory a témata?Jak často využíváte následující informační zdroje, pokud jde obecně o politické názory a témata? | Repro Strategie

Sledujeme všechny

Na sociálních sítích sledují respondenti v oblasti politiky především tematické diskuze, čtvrtina internetové populace lajkuje oblíbené příspěvky v politických diskuzích, 15 procent se do nich aktivně zapojuje, devět procent je i zakládá. V diskuzích jsou výrazně častěji aktivní muži.

Profily politiků a politických stran aktivně vyhledává pouze 17 procent oslovených, blogy politiků čte přibližně 12 procent lidí. Tito respondenti převážně sledují propagaci politiků z obou stran politického spektra, tedy i těch, které osobně nemají rádi.

Na otázku, zda by se v dnešní době politici dokázali obejít bez sociálních sítí, 35 procent oslovených odpovědělo kladně. Pro srovnání u tradičních médií to bylo pouze 14 procent. Čtyři z deseti respondentů se také domnívají, že selfpromo na sociální síti politikovi nepřihrává žádné politické body.

Do jaké míry souhlasíte s následujícími výroky?Do jaké míry souhlasíte s následujícími výroky? | Repro Strategie

Výzkum byl proveden 27.–30. 5. 2016 na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 509 respondentů. Výsledný soubor reprezentuje internetovou populaci ČR ve věku 15–59 let podle pohlaví, věku, vzdělání a regionu. Základ: Internetová populace, n = 509. Zdroj: STEM/MARK, červen 2016