Měření sledovanosti, která je zásadní pro výpočet ceny televizních reklamních spotů, bude ale výrazně sofistikovanější než dosud. „Způsob sledování televizního vysílání se vyvíjí, už to zdaleka není jenom o klasickém televizoru,“ řekla deníku E15 jednatelka ATO Vlasta Roškotová.
„Kontinuálně narůstá počet diváků, kteří sledují pořady prostřednictvím internetu na jiných koncových zařízeních - počítačích, tabletech, mobilech a dalších. Pro úplnost údajů o sledovanosti potřebujeme i tato data,“ dodala.
Trend potvrdila i loňská studie společnosti Nielsen Admosphere. Podle ní tráví Češi sledováním médií osm a půl hodiny denně, při započítání souběžně vykonávaných činností na dvou a více zařízeních najednou je to pak téměř deset hodin. Největší podíl na sledování médií, více než dvě pětiny, pak patří právě televizním pořadům.
Přečtěte si:
Nový způsob měření se označuje jako crossmediální, aby zdůraznil kombinované měření. Tendr se připravoval zhruba dva roky a asociace vycházela i z poznatků pracovní skupiny asociace složené ze zadavatelů reklamy, provozovatelů médií, mediálních a výzkumných agentur.
Prvotním krokem před tendrem byl přitom pilotní projekt nového měření loni na podzim. „V něm jsme si vyzkoušeli technologickou průchodnost požadovaného řešení. Rovněž stávající realizátor zpracoval pro ATO poměrně obsáhlou crossmediální studii. Takže jsme věděli, do čeho jdeme,“ poznamenala Roškotová.
Chování televizních diváků se přitom mění už několik let i díky nástupu chytrých televizorů napojených na internet. Už stávající měření tak muselo projít změnami. Jednou z těch hlavních byl začátek měření takzvané odložené sledovanosti, kdy lidé mají možnost díky možnostem videoték televizních stanic sledovat daný pořad až se sedmidenním zpožděním. Toto měření tak zůstane součástí i nového projektu.