V Česku blogují hlavně ženy

bloger

bloger

Kdo je typickým českým blogerem? První komplexní online šetření u nás Blogbarometer ukázalo, že je to hlavně mladá žena do 35 let, kterou zajímá kosmetika, móda či vaření a chce se podělit o své zkušenosti. Mužů je mezi blogery jen 27 procent.

Nejpopulárnějšími obory blogování v Česku jsou krása a kosmetika a dále móda, styl a oblékání. Na třetí příčce se umístilo blogování o jídle, vaření a nápojích a čtvrtá patří cestování. Blogující muži jsou v průměru starší, přičemž ani autoři nad 55 let nejsou výjimkou. Muži se zaměřují především na politicko-společenská a technická témata.

K nečastějším důvodům blogování patří touha po zábavě nebo záměr sdílet zkušenosti a zážitky. Třetina blogerů chce pozitivně ovlivňovat okolní dění a pro pětinu je důležitý profesní rozvoj. Přes 90 procent respondentů uvedlo, že náměty a informace čerpají z vlastních zkušeností a myšlenek. Významné podněty získávají blogeři buď od čtenářů, z diskusí na jiných blozích či sociálních sítích, nebo z médií – novin, magazínů a knih. Dalším zdrojem jsou jim aktuální dění, kauzy a zprávy.

Zaostáváme

Téměř polovina blogerů uvedla, že jim blogování přináší finanční a jiné výhody nebo je v budoucnu plánuje. Jen pro 4,5 procenta z nich jsou však tyto výhody podstatné. Zpravidla se přitom jedná o vzorky produktů zdarma, pozvánky na různé akce a příjmy z reklamy. S nabídkami spolupráce ze strany firem byla někdy kontaktována zhruba třetina blogerů. Pouze necelých 24 procent respondentů svůj blog nepropaguje pomocí sociálních sítí.

„Právě ty jsou dnes pro blogování velkým konkurentem, vyžadují přece jen méně tvůrčího času i odpovědnosti. Aktivity mladší populace se tak přesouvají právě tam,“ je přesvědčen specialista na výzkum trhu Ivan Tomek z poradenské agentury Mr. Think. Facebook za účelem propagace vlastních blogů využívají skoro dvě třetiny z nich, Instagram 24,4 a Twitter 17,4 procenta. Domácí blogeři ve využívání sociálních sítí ve srovnání se světem významně zaostávají. Ve zkoumaných evropských zemích využívá Facebook 74, Instagram 47 a Twitter 56,5 procenta z nich.

Na jaké platformě blogujemeNa jaké platformě blogujeme | Repro Strategie

Vše pro firmu

Blogeři jsou nejčastěji kontaktováni firmami a dále pak rovněž občanskými iniciativami nebo novináři. Firmy vybranou skupinu respondentů oslovují ve více než 60 procentech případů několikrát měsíčně až denně. Většina kontaktovaných blogerů považuje kontakt s firmami za dobrou věc. Nejčastěji je jim nabízena spolupráce, vedle toho ale dostávají třeba také tiskové zprávy, jako je tomu u standardních médií.

Průměrný věk blogerů, kteří se zapojili do průzkumu, je přibližně 31 let. Společně s Finskem tvoříme opačnou část spektra než Německo a Velká Británie, kde je tento průměrný věk 40, respektive 36 let. Podle autorů výzkumu mohou být regionální odlišnosti způsobeny různým nástupem popularity blogování v rámci Evropy, ale i odlišným zastoupením tematických blogů.

Průzkum, do kterého se v Česku zapojilo 394 respondentů, provedla v dubnu a květnu agentura Donath Business & Media ve spolupráci s poradenskou společností Mr. Think.