Výzkum: Globální výdaje na reklamu porostou, ale pomaleji

Investice, akcie

Investice, akcie

Celosvětová mediální agentura ZenithOptimedia upřesnila svůj odhad globálních výdajů na reklamu. Pro letošní rok předpovídá růst o 3,6 procenta (červencová prognóza činila 4,1 %). Pro příští rok se předpovídá nárůst o 5,3 procenta. Nejrychleji rostoucím médiem bude i nadále internet.

Agentura predikci upravila především kvůli nepokojům na finančních trzích v ekonomicky rozvinutých zemích a kvůli obavám z možného nástupu druhé finanční krize.

To mělo podle ZenithOptimedia za následek, že se někteří inzerenti rozhodli v druhé polovině letošního roku pro omezení původně plánovaných výdajů do reklamy.

Odhady pro rok 2012 zní stále pozitivně

V roce 2012 lze každopádně stále z globálního pohledu očekávat značný nárůst investic do reklamy, a to díky konání LOH v Londýně, mistrovství Evropy ve fotbale nebo prezidentským volbám v USA. Odhady v současnosti hovoří o 5,3 % růstu (červencová prognóza činila 5,9 %).

Podle studie porostou nejrychleji výdaje do reklamy na latinskoamerických trzích (7,1 % ročně), v Asii a Tichomoří (vyjma Japonska), kde by se měl průměrný meziroční růst pohybovat kolem 10,1 procenta (v letech 2010 – 2013). Podobnou situaci lze očekávat rovněž v zemích střední a východní Evropy. V západní Evropě by měl průměrný meziroční nárůst za roky 2010 – 2013 činit 2,8 procenta, v Severní Americe pak 3,3 procenta.

Naopak značný pokles investic do reklamy za letošní rok předpovídá ZeninthOptimedia v blízkovýchodních a severoafrických zemích (pokles oproti loňskému roku o 14,2 %), kde proběhly značné politické nepokoje. V příštím roce by pak i v tomto regionu mělo dojít k mírnému oživení.

Nejrychleji rostoucím médiem z pohledu investovaných finančních prostředku bude i nadále internet, u kterého předpovídá agentura ZenithOptimedia průměrný roční růst (2010 – 2013) o 14,6 procenta.