Heffron místo Legionáře. Palírna se chtěla svézt na oblibě karibských rumů. Začala ale chybou

Heffron

Heffron Zdroj: Michal Šenk

Heffron
Výrobna v Palírně U Zeleného stromu
Výrobna v Palírně U Zeleného stromu
Výrobna v Palírně U Zeleného stromu
Konkurenční lihoviny Stock - Božkov (ilustrační foto)
6 Fotogalerie

Jen chvíli po vstupu na trh se musel výrobek Palírny U Zeleného stromu přejmenovat. Název panamského rumu Legionář kolidoval se stejným pojmenováním piva z pivovaru Kolčavka. V pro alkoholové značky klíčovém předvánočním období musela prostějovská likérka vyměnit původní identitu za jinou. Teď se značka, která má konkurovat například populárnímu rumu Republica od Stock Plzeň Božkov, jmenuje Heffron.

Dvanáctistupňový ležák s názvem Legionář by měl být brzy opět k mání v pivovaru Kolčavka v pražské Libni. A právě to, že název Legionář už jiný výrobce alkoholického nápoje pro svůj produkt používá, přineslo Palírně U Zeleného stromu komplikace.

„V rámci standardního procesu prověření registrace ochranné známky s názvem Legionář byla registrace potvrzena jako možná, a to na základě kontroly registru v kategorii lihovin, tedy alkoholických nápojů s výjimkou piv. Přesto jsme byli vyzváni třetím subjektem, který identický název užívá v jiné kategorii, než jsou lihoviny, k pozastavení naší registrace,“ říká brand manažer Palírny U Zeleného stromu Jan Sedláček.

Firma, která je dle ročních tržeb přes 500 milionů korun (bez DPH a spotřební daně) dvojkou mezi tuzemskými výrobci lihoviny, vše znovu analyzovala s právníky a z rozboru s nimi vyplynulo, že oprávněnou registraci by bylo nutné vymáhat v dlouhotrvajícím správním řízení, případně soudní cestou. „To není v našem zájmu,“ dodává Sedláček.

Nedostatečná sondáž

V regálech obchodů už ale Legionář byl a nejeden příznivec rumů už se s ním stihl seznámit.

„Působí to na mě jako důsledek nedostatečného průzkumu trhu. Přímé náklady budou spojené s tiskem nových etiket či propagačních materiálů a odepsáním těch starých a stažením původní šarže z trhu,“ poznamenává odborník na marketingovou komunikaci značek Filip Rožánek.

„Část první šarže musela být stažena, především ze skladů našich odběratelů, a přeetiketována,“ potvrzuje Sedláček. 

Značka měla odkazovat na cestu českých legionářů z Vladivostoku přes Panamu zpátky do Československa. Zřejmě tak navazovala na módu, kterou před dvěma lety odstartoval konkurenční lihovar Stock v Plzni-Božkově. Jeho rum Republica měl hlavně v roce 2018 připomenout výročí 100 let samostatného státu. Od té doby na této značce firma vytvořila několik speciálních edic.

Zůstala loď

Nový název rumu prostějovské palírny - Heffron - drží myšlenku uctění československých legionářů. Heffron byla totiž loď, která legionáře z Panamy domů převážela. Právě tato loď je i novým vizuálním symbolem celé značky.

Obsah lahví se značkou Heffron je nicméně stejný jako dosud. Jde o směs importovaných pětiletých panamských rumů o „síle“ 38 procent. Zmiňovaná konkurenční Republica má v portfoliu více variant směsí karibských rumů s víceletým zráním i rozdílnými procenty alkoholu.

Pod značkou Legionář se rum prodával od léta. Jako Heffron, podle firmy od oficiálního uvedení na trh, je k mání od prosince. „I přes problémy se změnou etikety se nám podařilo splnit cíle, zájem zákazníků je nad naše očekávání,“ upozorňuje Sedláček.