Majitel Mattoni koupil srbského konkurenta

Minerální voda Knjaz Miloš

Minerální voda Knjaz Miloš Zdroj: Knjaz Miloš

Továrna Knjaz Miloš v Aranđelovaci
Nápoje Knjaz Miloš
3
Fotogalerie

Přední středoevropský nápojář Karlovarské minerální vody, který se nedávno přejmenoval na Mattoni 1873, poprvé vstoupil na srbský trh. Učinil tak převzetím tamního výrobce nealkoholických nápojů Knjaz Miloš, který patří k největším v zemi. Akvizice byla dokončena v úterý.

Srbskou společnost, pod kterou patří minerální voda Knjaz Miloš, dále minerální voda Aqua Viva, džusy Gusto, nealkoholické drinky ReMix a Golf nebo energetický nápoj Guarana, skupina koupila od předního investora v oblasti soukromého kapitálu ve střední a východní Evropě Mid Europa Partners.

Prodej, který trval zhruba šest měsíců, schválil antimonopolní úřad. Výši transakce, která zahrnuje značky i výrobní kapacity, skupina nesdělila. “Patří mezi nejdražší akvizice," přiznal pouze již dříve její šéf Alessandro Pasquale.

Skupina koupila srbského nápojáře prostřednictvím společného podniku založeného s nápojářským gigantem PepsiCo. "Před tím jsme nikdy neměli partnera. S PepsiCo ale máme zvláštní vztah," doplnil již dříve Pasquale s tím, že spolupráci “testuje". Ve společném podniku má Mattoni 1873 většinu.

Generální ředitel skupiny Pasquale akvizicí proniká na srbský trh, na kterém doteď společnost nepodnikala, a slibuje si od ní další růst. „Začlenění Knjaz Miloš poskytne společnosti možnost dalšího růstu a zákazníkům a zaměstnancům stabilitu,“ uvedl šéf skupiny, pod kterou patří například minerální voda Mattoni. “Je přirozené, že pokračujeme s akvizicemi,” dodal Pasquale.

Podobně mluví i viceprezident PepsiCo pro střední Evropu a balkánské země Christophe Guille. „V posledních letech byla spolupráce mezi PepsiCo a Mattoni 1873 velmi úspěšná a díky této transakci vidíme významný potenciál pro růst a rozšíření naší přítomnosti," uvedl.

Mattoni 1873, která je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě, v loňském roce převzala pobočky PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Výši transakce nesdělila skupina ani tehdy. “Jedná se o důvěrný údaj. Bylo to hodně, to se nebojte,” řekl k akvizici Pasquale v rozhovoru pro E15.

Kvůli podmínce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže však musí skupina převést výrobu ledového čaje Dobrá voda do závodu Toma, výrobek přejmenovat na ledový čaj Toma a celý závod Toma připravit k prodeji. Karlovarským minerálním vodám loni vzrostly tržby meziročně o šest procent na 8,8 miliardy korun bez výsledků PepsiCo.