Majitel Mattoni koupil srbského konkurenta
Přední středoevropský nápojář Karlovarské minerální vody, který se nedávno přejmenoval na Mattoni 1873, poprvé vstoupil na srbský trh. Učinil tak převzetím tamního výrobce nealkoholických nápojů Knjaz Miloš, který patří k největším v zemi. Akvizice byla dokončena v úterý.
Srbskou společnost, pod kterou patří minerální voda Knjaz Miloš, dále minerální voda Aqua Viva, džusy Gusto, nealkoholické drinky ReMix a Golf nebo energetický nápoj Guarana, skupina koupila od předního investora v oblasti soukromého kapitálu ve střední a východní Evropě Mid Europa Partners.
Prodej, který trval zhruba šest měsíců, schválil antimonopolní úřad. Výši transakce, která zahrnuje značky i výrobní kapacity, skupina nesdělila. “Patří mezi nejdražší akvizice," přiznal pouze již dříve její šéf Alessandro Pasquale.
Skupina koupila srbského nápojáře prostřednictvím společného podniku založeného s nápojářským gigantem PepsiCo. "Před tím jsme nikdy neměli partnera. S PepsiCo ale máme zvláštní vztah," doplnil již dříve Pasquale s tím, že spolupráci “testuje". Ve společném podniku má Mattoni 1873 většinu.
Generální ředitel skupiny Pasquale akvizicí proniká na srbský trh, na kterém doteď společnost nepodnikala, a slibuje si od ní další růst. „Začlenění Knjaz Miloš poskytne společnosti možnost dalšího růstu a zákazníkům a zaměstnancům stabilitu,“ uvedl šéf skupiny, pod kterou patří například minerální voda Mattoni. “Je přirozené, že pokračujeme s akvizicemi,” dodal Pasquale.
Podobně mluví i viceprezident PepsiCo pro střední Evropu a balkánské země Christophe Guille. „V posledních letech byla spolupráce mezi PepsiCo a Mattoni 1873 velmi úspěšná a díky této transakci vidíme významný potenciál pro růst a rozšíření naší přítomnosti," uvedl.
Mattoni 1873, která je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě, v loňském roce převzala pobočky PepsiCo v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Výši transakce nesdělila skupina ani tehdy. “Jedná se o důvěrný údaj. Bylo to hodně, to se nebojte,” řekl k akvizici Pasquale v rozhovoru pro E15.
Kvůli podmínce Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže však musí skupina převést výrobu ledového čaje Dobrá voda do závodu Toma, výrobek přejmenovat na ledový čaj Toma a celý závod Toma připravit k prodeji. Karlovarským minerálním vodám loni vzrostly tržby meziročně o šest procent na 8,8 miliardy korun bez výsledků PepsiCo.