Aero chystá s Běloruskem miliardový kontrakt, chce tam vyrábět Ae 270

Aero Ae 270 Ibis

Aero Ae 270 Ibis

(VIDEO) Český výrobce letecké techniky Aero Vodochody se chystá prodat kompletní projekt letounu Ae 270, který byl už několik let považován prakticky za mrtvý. Stroj se nikdy nezačal vyrábět sériově. Hospodářské noviny píší, že má o výrobu vrtulového dopravního letadla pro osm lidí zájem hned několik zemí včetně Ruska a Číny, jako nejpravděpodobnější se ale zatím jeví prodej do Běloruska. O kontraktu v hodnotě 3,5 miliardy korun se má rozhodnout do konce srpna.

Aero by mělo do Běloruska dodat projekt a zajistit technologickou podporu výroby po několik let. Potřebnou továrnu by mohla postavit také česká firma. Jednání o zakázce potvrdilo i ministerstvo průmyslu a obchodu.

„Jednání o zakázce probíhají. Zatím není rozhodnuto, jakou formu bude kontrakt mít,“ řekl Hospodářským novinám Milan Hovorka, náměstek ministra průmyslu pro zahraniční obchod.

Letadlo Ae 270 bylo vyvinuto v devadesátých letech, vývoj stál asi dvě miliardy korun. Nikdy se ovšem nedostalo do sériové výroby. Aero se od převzetí firmy investiční skupinou Penta v roce 2007 zaměřuje na vojenskou výrobu a civilní letadla už vyrábět nehodlá. „Dali jsme smysl projektu, který by jinak neměl šanci,“ řekl Hospodářským novinám prezident firmy Ladislav Šimek.

Video ze zalétávacího letu letounu Aero Ae 270 Ibis, které zveřejnila Česká televize

Model Ae 270 je primárně určen pro přepravu pasažérů. Může létat ve vyšší letové hladině, což mu umožňuje například snadněji obletět nepříznivé počasí. Na přelomu tisícíletí vyrobila firma šest těchto letadel.

Stroj byl vyvinut v konsorciu Ibis s tchajwanskou firmou Aerospace Industrial Developement Corporation. Ta by proto mohla případný prodej zablokovat, podle Hospodářských novin ale už kontrakt s Běloruskem schválila. Běloruská vláda nyní projekt posuzuje, rozhodnout se má do konce srpna.

Dolnoplošný letoun Ae 270 Ibis:

Ae 270Ae 270

Technické údaje:

Hmotnost prázdného letounu - 2710 kg
Max. vzletová hmotnost - 3800 kg
Max. rychlost (6000 m) - 444 km/h
Max. provozní dostup - 7925 m
Max. dolet (s 30 min. VFR rezervou) - 1233 km