Aero se veze na úspěchu Airbusu. Výrobu pro něj plánuje ztrojnásobit
Ve změti zpráv o stagnující ekonomice je tu jedna obzvlášť dobrá. Spolu s tím, jak evropský výrobce letadel Airbus ohlásil za loňský rok 766 dodaných civilních letadel, což představuje nárůst o čtyři procenta oproti předchozímu roku, pozitivní signály vysílají i jeho dodavatelé. Konkrétně Aero Vodochody Aerospace plánuje během tří let svoji produkci pro Airbus zvýšit hned trojnásobně.
Pro tuzemského výrobce, který s Airbusem spolupracuje už 16 let, jde o prestižní zakázku. Tři roky, konkrétně od roku 2009, pracoval na vývoji náběžné hrany křídla, dnes ji dostává letoun A220. Původně měl tohle úzkotrupé letadlo, určené pro krátké a střední trasy, ve svém portfoliu Bombardier, kanadskou firmu ale Airbus v roce 2017 ovládl.
Právě tyto typy letadel se stávají miláčkem dopravců. Létají s nimi zákazníci Delta Air Lines (největší provozovatel A220), Air Canada, Swiss, Lufthansa či Air France. A220 má až o 25 procent nižší spotřebu paliva oproti starším typům těchto letadel, je pohodlnější a tišší. Podle konfigurace se do něj vejde 100 až 160 cestujících a letoun začíná ovládat svůj segment.
Aero proto hlásí, že výroba náběžných hran vzroste během příštích tří let více než trojnásobně. K pokrytí rostoucí výroby firma loni přijala 80 nových zaměstnanců, pracují ale i na jiných programech než jen pro Airbus. „Programy Aerostructures se stávají strategicky významným pilířem příjmů Aera vedle výroby letounů L-39 Skyfox,“ komentoval prezident a předseda představenstva Aero Viktor Sotona.
Výroba náběžných hran pro Airbus 220 se již nějakou dobu každoročně zvyšuje přibližně o 30 párů. V roce 2026 chce Aero dosáhnout výroby 160 párů.
Náběžná hrana křídla z Aera je dlouhá 17 metrů a složená ze skoro tří tisíc různých částí. Během letošního roku, počínaje rokem 2011, už přesáhne počet vyrobených kusů pěti set. Kromě výroby je náročná i přeprava hrany, vyžaduje speciálně uzpůsobený návěs kamionu.
V leteckém průmyslu je více než kde jinde důležitý výhled na příští roky. Právě to dává Aeru i Airbusu dobrou příležitost. Na konci roku 2024 měl Airbus nevyřízené objednávky na 8 658 letadel, což naznačuje silnou poptávku. I vloni chtěl koneckonců dosáhnout mety 800 dodaných letadel, kvůli potížím v dodavatelském řetězci musel ale svoje očekávání snížit na zmíněných 766. Pro srovnání dodejme, že konkurenční americký Boeing za celý rok 2024 dodal 348 letadel oproti 528 v roce 2023.
Airbus není jedinou leteckou firmou, pro níž Aero pracuje. Vloni také významně navýšilo spolupráci s brazilskou firmou Embraer. Během šesti let se tak produkce Aero Vodochody pro Embraer zvýší čtyřnásobně.