Airbus získal více zakázek než Boeing. Výroba A380 je však možná u konce

Airbus A380 létá na pravidelné lince Praha-Dubaj. Do Česka přilétá v 13:30 a odlétá v 15:55.

Airbus A380 létá na pravidelné lince Praha-Dubaj. Do Česka přilétá v 13:30 a odlétá v 15:55. Zdroj: Petr Novotný

Airbus A321neo
Airbus A321neo
Airbus A321neo
Gripen doprovoází Airbus ČSA
Airbus A320neo
14
Fotogalerie

Evropský výrobce letadel Airbus v loňském roce opět porazil svého rivala Boeing v nových zakázkách, znovu však dodal zákazníkům méně letadel než americký konkurent. To může ohrozit také výrobu největšího letadla na světě, Airbusu A380.

Airbus uvedl, že loni získal zakázky na 1109 letadel, což je proti předchozímu roku nárůst o 52 procent. Boeing již dříve oznámil, že obdržel 912 objednávek. Airbus tak byl v nových zakázkách úspěšnější již pátým rokem za sebou, uvedla agentura Reuters.

Dodávky zákazníkům loni Airbus zvýšil o čtyři procenta na 718 letadel, a dosáhl tak svého rekordu. Šestým rokem za sebou ale zaostal za Boeingem, který loni dodal 763 letadel. Boeing si tak udržel pozici největšího výrobce letadel na světě.

Superjumbo má na kahánku

Zástupci Aibusu rovněž potvrdili, že produkce největšího osobního dopravního letadla, Airbusu A380, je v současnosti závislá pouze na objednávkách od letecké společnosti Emirates.

„Pokud nedojdeme ke konkrétní dohodě s Emirates, program výroby budeme muset pozastavit,“ potvrdil dnes John Leahy z Airbusu. Dubajská aerolinka je v současnosti největším uživatelem Airbusu A380, v současnosti používá celkem 101 strojů. Dalších jednačtyřicet má objednáno, je však jedinou velkou aerolinkou, která má o letoun zájem.

Zástupci Airbusu přiznali, že v loňském roce nepřijali žádnou závaznou objednávku, dopravci naopak dvě zrušili. Ještě v roce 2013 si přitom aerolinky u Airbusu objednaly 42 strojů A380.

Dvoupatrové „superjumbo“ mělo na začátku tisíciletí vyřešit rostoucí poptávku po letecké dopravě. Do stroje se vejde více než 500 pasažérů, dolet přesahuje 15 tisíc kilometrů.

Velký stroj se čtyřmi motory ale zaostává efektivitou proti Boeingu 787 a menšímu Airbusu A350, které mají úspornější motory a trup z lehkých kompozitů. Podobný osud jako Airbus A380 přitom pravděpodobně čeká i slavný „jumbo jet“, tedy Boeing 747.