Amerika oživuje „velorex“. Zatím marně

Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu

Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu Zdroj: http://www.eliomotors.com/

Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu
Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu
Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu
Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu
Tříkolka Elio jakoby z oka vypadla ikoně československého automobilismu - velorexu
17
Fotogalerie
Firma Elio Motors z amerického Phoenixu postavila svůj byznys na ikoně československého automobilismu z dob hlubokého socialismu.

Lidová tříkolka, kterou se Elio chystá uvést na trh, je jakousi modernizovanou verzí velorexu, který ve filmu Vrchní, prchni proslavil Josef Abrhám. Vůz s cenovkou 6800 dolarů (cca 170 tisíc korun) si podle webu firmy už rezervovalo bezmála 40 tisíc lidí. Jedinou vadou na kráse tříkolky je fakt, že se celou myšlenku zatím nepodařilo dotáhnout do konce.

Tříkolka měla být podle původních plánů představena v červenci loňského roku, pak se odhalení posunulo na třetí čtvrtletí roku 2015 a nedávno firma přiznala, že ani tento termín nestíhá. Tisícovky čekatelů, z nichž každý má doma potvrzení o svém čísle v pořadníku, tak budou muset vyčkat až do příštího roku.

Od věci už není samotný rezervační byznys. Poplatek činí od jednoho sta po tisícovku dolarů podle toho, jak moc zájemce po eliu touží. Podle výše částky se pak klient umístí v dlouhém seznamu budoucích tříkolkářů. V průměru firma mohla za rezervace utržit kolem 20 milionů dolarů. Zlé jazyky přitom tvrdí, že klienti se svého vysněného vozítka nemusí dočkat. Podle webu firmy však nervozita není na místě. Záloha je prý vratná.

„Nemyslím si, že projekt Elio bude úspěšný,“ domnívá se zámořský motoristický novinář Jason Torchinsky. Vozítku vedle typických neduhů tříkolek, jako je nestabilita, či velmi omezená prostornost, vyčítá i paradoxní snahu automobilky o bezpečnost. „Říkají, že je postavena podle nejmodernějších bezpečnostních standardů. Já říkám - není to pravda, na to autu prostě chybí jedno kolo,“ dodává skeptik.

Tříkolka Elio