Automobilka General Motors viní rivala FCA z korupce. Zažalovala ho o „značné odškodné“

General Motors

General Motors Zdroj: profimedia.cz

GM viní zesnulého generálního ředitele FCA Sergia Marchionneho z korupce.
Renault odložil rozhodnutí o chystané fúzi s FCA na středu
Ilustrační foto
Výroba Jeepu Renegade v továrně FCA v italském Melfi
5
Fotogalerie

Největší americká automobilka General Motors (GM) zažalovala konkurenta Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Viní ho z toho, že si při vyjednávání s americkým odborovým svazem United Auto Workers (UAW) po řadu let prostřednictvím korupce zajišťoval výhody v oblasti mzdových a pracovních podmínek. Informovala o tom agentura Reuters.

„Ta žaloba nás překvapila. Nejen kvůli obsahu, ale i kvůli jejímu načasování,“ uvedla automobilka FCA. „Můžeme jen předpokládat, že cílem je narušit naše plánované spojení s PSA i naše rozhory s UAW," dodala.

Společnost GM uvedla, že bude po FCA požadovat „značné odškodné“, konkrétní částku však nezveřejnila. Upozornila, že terčem její žaloby není odborový svaz UAW, ale pouze automobilka FCA. Zdůraznila, že žaloba nijak nesouvisí s plány FCA na spojení s PSA.

GM tvrdí, že FCA v letech 2009 až 2015 pod vedením dnes již zesnulého generálního ředitele Sergia Marchionneho uplácela představitele UAW, aby ovlivnila kolektivní vyjednávání. Podle vedoucího právního zástupce GM Craiga Gliddena byl Marchionne ústřední postavou při vymýšlení a realizaci této „podvodné aktivity“.

FCA podle žaloby „platila miliony dolarů na úplatcích, aby si zajistila výhody a ústupky při sjednávání kolektivních dohod“, což způsobilo újmu GM, která mimo jiné musela vyplácet vyšší mzdy než FCA.

Odborový svaz UAW vyjádřil přesvědčení, že údajná korupce podmínky sjednaných kolektivních smluv neovlivnila. Upozornil, že tyto smlouvy ve finále ratifikovali jeho členové a že jejich sjednávání podléhalo kontrole na více úrovních.

Společnost FCA vznikla v roce 2014 spojením italské automobilky Fiat s americkým partnerem Chrysler. Minulý měsíc FCA představila plán na fúzi s francouzským konkurentem PSA. Plán už schválily správní rada FCA i dozorčí rada PSA. Firmy se dohodly, že budou usilovat o úplné sloučení formou fúze rovných, akcionáři obou podniků budou v nově vytvořené společnosti vlastnit po 50 procentech.