BMW chce urovnat spory v Číně. Svým prodejcům vyplatí miliardy

Showroom BMW

Showroom BMW Zdroj: CC BY-NC-ND 2.0: Yannick Soler via Flickr

Německá automobilka BMW se dohodla, že vyplatí svým ztrátovým prodejcům v Číně dotace v objemu přes pět miliard jüanů (zhruba 19 miliard korun), uvedlo Čínské sdružení prodejců automobilů (CADA). Dohoda má zabránit eskalaci sporu BMW s prodejci, kterým se nelíbí podmínky spolupráce s německým podnikem.

Prodejci, kteří v rámci sporu pohrozili zastavením objednávek vozů BMW, požadují více nezávislosti a tvrdí, že automobilka jim stanovuje příliš náročné a nerealistické prodejní cíle.

Náměstek generálního tajemníka CADA Sung Tchao uvedl, že dohodnutá částka představuje největší dotaci tohoto druhu v Číně. Dodal, že prodejci s BMW stále jednají o prodejních cílech pro letošní rok.

BMW podpořila prodejce už dříve

Automobilka BMW začala subvencovat své čínské prodejce v roce 2012 kvůli klesajícím cenám. Loni jim vyplatila zhruba tři miliardy jüanů, napsala agentura Reuters.

Podobným požadavkům jako BMW čelí ze strany čínských prodejců i další zahraniční automobilky, například japonská Toyota. Prodejci si stěžují, že jsou nuceni nakupovat příliš mnoho automobilů do zásoby, což jim vzhledem ke zpomalujícímu růstu poptávky působí velké ztráty.

Hlavní trh automobilového průmyslu
Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. V loňském roce však růst poptávky prudce zpomalil. V období od ledna do listopadu prodej stoupl pouze o šest procent na 2,1 milionu vozů, zatímco v celém roce 2013 dosáhl růst 14 procent.