Budoucnost Tesly je nejistá, hospodaření firmy rozděluje investory

Elon Musk

Elon Musk Zdroj: Profimedia.cz

Představení Tesly Model 3
Představení Tesly Model 3 - lidé čekají na otevření showroomu, aby mohli složit zálohu
Představení Tesly Model 3
Představení Tesly Model 3
Představení Tesly Model 3
7
Fotogalerie
Pravděpodobně nejznámější výrobce elektromobilů, společnost Tesla amerického miliardáře Elona Muska, se v současnosti potýká s neuspokojivým hospodařením. Prodeje vozů nesplňují očekávání vedení, v pololetí výrobce ohlásil ztrátu 293 milionů dolarů. V současnosti však společnost potřebuje přilákat investory, aby získala dostatek peněz pro svůj budoucí rozvoj. Ti však sami neví, jaká je vlastně budoucnost Tesly, jejich odhady se tak silně liší.

Snahu zlepšit obraz firmy v očích investorů projevil Musk už minulý týden. V e-mailu své zaměstnance vyzval, aby se podíleli na snížení výrobních nákladů a pokusili se dostat produkci nových vozů na maximum.

Cílem je dosáhnout co nejlepších výsledků hospodaření ve třetím kvartálu letošního roku, vedení společnosti doufá, že čtvrtletí zakončí v černých číslech. „Je mnohem lepší, když období zakončíte s kladným obrazem v médiích, jste pak v lepší pozici během vyjednávání s investory,“ vyjádřil se Musk pro Bloomberg.

To také znamená, že se v následujících čtyřech týdnech bude společnost snažit oddálit jakékoliv zbytné investice a výdaje, které by se do výsledků mohly negativně promítnout.

Důvodů, proč Tesla tolik potřebuje další peníze, je několik, točí se ale především kolem nového sedanu s označením Model 3. Jeho výroba bude probíhat s dalšími dvěma modely v kalifornském Fremontu. Továrna, která však loni vyrobila pouze 50 tisíc vozů, potřebuje mohutné investice do rozšíření výrobní kapacity. Do Modelu 3,který se začne vyrábět začátkem příštího roku a jehož cena se bude pohybovat kolem 35 tisíc dolarů (asi 850 tisíc korun), v současnosti vkládá automobilka velké naděje.

Aby však Tesla dokázala u novinky udržet cenu tak nízko, musí dokončit svou továrnu na baterie v Nevadě. Právě náklady na akumulátory totiž cenu elektromobilů velmi ovlivňují, Musk tak doufá, že vlastní produkční linka mu zajistí cenovou výhodu oproti konkurenci. Ambiciózní plány jsou ale zároveň ve střetu s neuspokojivými výsledky firmy, což značně mate investory. Někteří Muskovým slibům a vizím nevěří, jiní vsází na jeho intelekt a předvídavost, se kterou se dokázal dostat mezi nejvlivnější Američany.

Nový Model 3 od automobilky Tesla

Ve výzkumu pro Bloomberg je toto rozpolcení jasně patrné. Z devatenácti oslovených analytiků by sedm z nich investorům radilo akcie nakoupit, dalších sedm by radilo vyčkávat. Poslední pětice by bez váhání akcie Tesly prodávala, očekávají totiž pád ceny. Především proto, že nevěří cílům, které si vedení Tesly do následujících let určilo. Tím asi nejkontroverznějším je snaha automobilky během následujících dvou let zvýšit své prodeje desetinásobně.

Liší se také předpoklady růstu ceny akcií, která se nyní pohybují kolem hodnoty 200 dolarů za kus. Zatímco někteří analytici se drží hospodářských výsledků a očekávají propad na 160 dolarů, jiní jsou mnohem optimističtější. Vsázejí především na nový sedan Model 3, na který automobilka obdržela více než 400 tisíc rezervací. Předpoklady hodnoty akcií tak rostou až k pěti stům dolarům za kus.

Tesle však v budoucnosti nemusí uškodit pouze nízké prodeje vozů. Akcie firmy se propadly také v souvislosti s akvizicí další Muskovy společnosti, dodavatelem solárních panelů SolarCity, který se nyní potýká s finančními problémy. Aby k úspěšnému propojení obou firem došlo, bude muset Tesla získat více peněz od investorů, v horším případě půjde žádat o další úvěry banky.

Musk nyní v Tesle drží asi dvacet procent akcií, jeho podíl je tak v současnosti zdaleka největší.