Ceny pohonných hmot překonaly další rekord

ilustrační fota

ilustrační fota Zdroj: Profimedia.cz

Růst cen pohonných hmot neustává, v uplynulém týdnu opět zdražily na rekordní hodnoty. Cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se zvýšila o 33 haléřů na 37,21 koruny za litr. Nafta zdražila o 12 haléřů na 36,93 korun za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS.

Nejdražší benzin Natural 95 byl koncem minulého týdne v Jihomoravském a Plzeňském kraji. Tam se prodával v průměru litr prodával za 37,70 koruny. Naopak nejlevněji nakupovali motoristé v Ústeckém a Jihočeském kraji. I tam však ceny benzinu dosahovaly hodnot přes 37,50 korun.

Podle analytika Petra Čermáka ze společnosti Colosseum zdražení souvisí s růstem cen pohonných hmot na burze v Rotterdamu a zvýšením distribučních marží. „Mírného posílení se dočkala koruna. Růst cen u čerpacích stanic by se měl v průběhu tohoto týdne zastavit. Očekáváme stagnaci či mírné zlevnění pohonných hmot,“ uvedl Čermák.

Na stále rostoucí ceny již reagují tuzemští dopravci. Ti kvůli drahé naftě začali uplatňovat palivové příplatky. Největší tuzemské sdružení autodopravců Česmad Bohemia chce, aby se tzv. diesel index stal součástí všech smluv. Uvedl to mluvčí Česmadu Martin Felix. „Dá se říci, že kdo by si dnes sjednal třeba roční kontrakt s pevnou cenou, tak je tak trochu ekonomický sebevrah,“ uvedl Felix. Palivový příplatek uplatňují již delší dobu například velké kurýrní společnosti, jako je DPD nebo PPL. PPL uvádí příplatek v procentech k ceně dopravného. Například v březnu je příplatek sedm procent, což odpovídá ceně nafty mezi 36 a 37 korunami. Při každé změně ceny nafty o korunu nahoru či dolů se zvýší nebo sníží výše příplatku o procento. Firma se přitom řídí poslední zveřejněnou cenou nafty v předchozím měsíci od ČSÚ.

Vedle promítání ceny nafty do cen se dopravci snaží zasadit i o snížení cen nafty u čerpacích stanic. Opakovaně navrhovali snížení spotřební daně nebo zavedení tzv. profesionální nafty, kdy by jim stát zpětně část zaplacené spotřební daně platil. Dopravní firmy by pak přestaly hromadně tankovat kamiony v levnějším zahraničí a vzrostla by tak celková spotřeba pohonných hmot u tuzemských pump.